יום שלישי, 5 בינואר 2016

המדריך לעובדת מהבית

פעם חשבתי שלעבוד מהבית זה מושא לקנאה, אבל היום אני שמה לב שיותר ויותר אנשים חושבים שזה נגע רע, מתכון לאסון, סימן להידרדרות מוסרית ומה לא.

 נכון שאנחנו חיים בעידן שיש בו כל כך הרבה הסחות דעת, שלעבוד מהבית הופכת להיות משימה מאתגרת יותר. אם אנחנו עצמאיים, אנו דואגים שהעבודה מהבית לא תאפשר לנו להגיע ל-100% תפוקה ואם אנחנו מעסיקים, אז אני מניחה שתמיד יתעורר החשש שהעובד המסור מסתובב לו בקניון במקום לתפקד בעבודה.

 אומרים שעבודה מהבית זה גם הסימן לניכור חברתי, לצורת עבודה שבה כולם מתקשרים באמצעות הסמארטפונים ובאמצעות המחשבים ללא שום טיפה של תקשורת אנושית אמיתית. אז אומרים. אני אומרת שהעבודה שלכן היא לגמרי מה שאתן יוצרות ממנה וסדר היום שלכן הוא זה שאתם קובעות לעצמכן.

 כשנה אחרי הצבא התחלתי לעבוד מהבית. נכון שהיו פה ושם גיחות משרדיות וגם איתן הסתדרתי, אבל תמיד הרגשתי שאני נמצאת לא במקומי הטבעי, שאני מזייפת, שזה לא באמת. המקום האמיתי שלי לעבוד בו הוא מול המחשב, בבית.

 לשמחתי היו לי עד כה מעסיקים שהגישה הזו הסתדרה גם עם הגישה הניהולית שלהם וסמכו עליי מספיק כדי לדעת שאני לא עושה שימוש לרעה בחופש היחסי שיש לי מהבית אלא אני מספיק כנה עם עצמם וגם עם עצמי כדי להיות העובדת הכי טובה שאני יכולה להיות - גם אם הם לא רואים אותי עובדת מולם.

 אני חושבת שבנסיבות הנכונות, עבודה מהבית יכולה להיות הרבה יותר פורה מאשר עבודה משרדית, שם הסחות הדעת הן משמעותיות דווקא בגלל האינטרקציה עם האנשים מסביב. כל ארוחת צהריים, כל קפה, כל הפסקת סיגריה, כל לרלור בדרך כלל גורמים לאובדן זמן יקר הרבה יותר מאשר כשעובדים מהבית.

 כמובן שעבודה מהבית לא מתאימה לכל אחד ואחת. מי שלא יודע לשים גבולות לעצמו, מי שאין לו את המשמעת העצמית, מי שפשוט שוקע לתוך דכדוך כתוצאה מחוסר האינטרקציה עם האנשים מסביב על בסיס קבוע - כל אלו עתידם לסבול מאוד מעבודה באופן הזה.

 אני באמת מקווה שיותר ויותר מקומות עבודה יבינו את האפקטיביות של עבודה בפורמט הזה ומי שכבר עובדת כך, או שוקלת לעבוד בצורה הזו, הנה כמה טיפים משלי:

  • להתלבש כמו בן אדם. אני האחרונה שאעודד אתכן לשלוף את הבגדים היפים ביותר מהארון ולהקפיד על רוטינת איפור מלאה, אבל גם קטגוריה נפרדת ונחמדה לבגדי בית שהם בגדים שנראים נחמד גם אם לא סופר ייצוגיים/ טרנדיים/ מחויטים תעשה את העבודה. זה יותר הריטואל של להתעורר בבוקר, להבריש את השיער, לצחצח את השיניים ולהתלבש שעושה את השינוי בתחושה ולהישאר בפיג'מה זה ביג נו נו.
  • מטלות בית? ממש לא עכשיו. לנתן תמיד היה ברור שכאשר אני עובדת, אני באמת ע ו ב ד ת ולכן הוא מעולם לא ציפה לחזור לבית מצוחצח בסיומו של יום העבודה או לגלות שכל מטלות הבית אינן רק כי אני נמצאת פיזית בבית. אם לבן הזוג שלכם יש ציפיה כזו - הבהירו לו שהוא מתבלבל וגם לעצמכן וותרו על כל מטלה שדורשת התייחסות, פשוט תעמידו פנים שאתן לא נמצאות בבית לצורך העניין.
  • תחזקו חיי חברה פעילים. אני משתדלת שתהיה חלוקה מאוד ברורה בין זמן העבודה לבין הזמן שלי עם עצמי, אבל כשאני נמצאת בבית בשעות הערב - זה לא תמיד קורה בפועל כי המחשב עדיין לצדי וההתראות בסמארטפון חוגגות. אני מוצאת שאני מצליחה להתנתק לחלוטין מענייני העבודה כשאני יוצאת בערב ולכן אני מקפידה לעשות זאת באופן קבוע, אולי אפילו יותר מאנשים אחרים. יש לכך מחיר כלכלי אבל אני חושבת שזה מתקזז עם הזמן ועם הכסף שאני לא מוציאה על נסיעות הלוך ושוב - וזה הכרחי לשמירה על שפיות.
  • פינת עבודה מסודרת. תמיד כשחושבים על בלוגריות ועל כל מיני אנשי אינטרנט, מיד קופצת לראש מחשבה כזו על מישהי ששוכבת על המצעים הלבנים שלה, בחדר שמרוהט כולו בלבן עם לפטופ של אפל. אז לא, לעבוד מהמיטה זה חוק בל יעבור, צריך שיהיה חדר עבודה או לכל הפחות עמדת עבודה ומומלץ לעבוד אך ורק בה. לא בסלון, לא במטבח, לא בשירותים ולא במיטה.
  • פחות פגישות, יותר טלפונים ומיילים. כמובן שאם העבודה שלכן מחייבת אתכן בפגישות מרובות עם לקוחות - אז אין מה לעשות, אבל אם תקבעו פגישות מיותרות - והכוונה שלי בפגישות מיותרות היא בפגישות שאת תוכן הדברים היה ניתן להעביר טלפונית - האפקטיביות של העבודה מהבית תרד משמעותית. אני יוצאת מהבית, גם אם מדובר בעניינים מקצועיים, רק כשזה מאסט כדי להיות זמינה בשאר הזמן מול המחשב ולבצע את העבודה כמו שצריך.
  • מיותר לציין שפגישות למטרות אחרות: השקות/ בתי קפה/ סידורים על חשבון סדר יום העבודה לא באים בחשבון.
  • הסעיף הבא גם תלוי בצורת העבודה שלכן, גם אתן עצמאיות שיכולות לעבוד מתי שבא לכן: אני מוצאת שחשוב מאוד להתאים את לוח הזמנים שבו אתן עובדות לזמנים של אנשים שעובדים במשרד, כלומר מ-9 עד 18 או כל דבר בטווח הזה. תהליך העבודה יכול להיות מאוד מתסכל אם בכל פעם אחד מהצדדים יצטרך להמתין חצי יממה לפידבק מהצד השני בגלל הפערים בשעות העבודה.
  • מעסיקים שרוצים שלוות נפש כלשהי באשר ליעילות העובדים שלהם על שלט רחוק, יכולים ואפילו מומלץ שיבקשו דו"ח סיכום יומי, מצד שני, אני רואה הצדקה מלאה גם לבקש את זה מאנשים שעובדים איתך באותו משרד - נוכחות פיזית לא בהכרח מעידה על תפוקה גבוהה.
  • היו מאוד ברורות עם עצמכן לגבי הגבולות של העבודה שלכן, אלא אם כן אתן עובדות במוצהר שבעה ימים בשבוע. זה אומר לא להתפתות לעשות רק משהו קטן בשבת או את המשימה הקטנה הזו בחג, גבולות בעבודה מהבית זה סופר חשוב.
  • בנו לעצמכן לו"ז כלשהו. זה לא חייב להיות לו"ז דו-שבועי או אפילו שבועי, למרות שרצוי, גם לו"ז יומי יכול לעשות את העבודה, רק כדי שיהיה לכן ברור איך אתן מתכוונות לחלק את הזמן ומה המטלות שעומדות לרשותכן.
  • ברשת יש כל מיני כלים טובים לניהול העבודה גם מהבית, כמו למשל Asana, גוגל קלנדר וכמובן שגם דרך האולד סקול עם פנקס ועט יכולה לעשות את העבודה, השתמשו בהם.
  • נסו לא לשבת מול המחשב יותר מהנדרש וגם במהלך היום כדאי לקחת הפסקות מתוזמנות מראש שבהן אתן קמות מהמחשב, מותחות את הגוף וזזות קצת. מיותר לציין שאני לא מקפידה על כך בעצמי, אבל זה לא מה שימנע ממני לחלוק איתכן את התובנה הזו. 
  • הפכו את הבית שלכם לסביבה נעימה, כזו שכיף להימצא בה, גם אם היא שכורה. ברגע שהבית הופך גם למקום העבודה, זה אומר שמעבירים בו את רוב שעות היום, אז כדאי מאוד שהוא יהיה מזמין ונוח. 
  • לבד לכן בכל זאת? אמצו בעל חיים. הוא גם יעסיק אתכן מדי פעם, למשל כמו במקרה של כלב שצריך להוציא לטיולים וגם יגרום לכן להרגיש שתמיד יש מישהו לצדכן. לכל מי שעובדת מהבית קלאסי לאמץ בעל חיים כי זה באמת מסתדר טוב יחד.
מקווה שזה היה שימושי! כמובן שאתן מוזמנות לפנות אליי במייל Luba891@gmail.com עם שאלות נוספות בנושא.

3 תגובות:

  1. כתבה מהממת. עכשיו רק תספרי לי בבקשה איך מוצאים עבודה מהבית?

    השבמחק
  2. כתבה מהממת. עכשיו תספרי לי בבקשה איך למצוא עבודה מהבית? אוהבת אותך ואת הבלוג שלך!

    השבמחק
    תשובות
    1. היי יקירה, קודם כל תודה רבה! הדרך הכי "בטוחה" לעבוד בה מהבית היא להיות עצמאית, אבל כמובן שיש לכך יתרונות וחסרונות. בתור שכירה, מתוך ההיכרות שלי עם התחום, אפשר לנסות לחפש עבודה בתחום הדיגיטל, כתיבה ברשת וכד'. בטוחה שאפשר גם בתחומים אחרים אבל אני פחות בקיאה בהם.

      מחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top