יום שישי, 8 במאי 2015

איך יוצרים תוכן ברשת?

מכירים את האנשים המרגיזים האלה שמצליחים להיות טובים בכל דבר שהם עושים? החל מההסבר הראשון, הם יידעו בדיוק מה צריך לבצע לפי השלב, תמיד ישמחו להתנסות בפעילויות נוספות שיחקרו עוד ועוד את הכישרון שלהם ויגרמו לכולנו לירוק אש מרוב קנאה?

אז אני לא כזו.

לא החזקתי חוט ומחט בכל ימי חיי. את הריקודים הסלוניים עזבתי אחרי שנתיים, את חוג הנגינה על אורגן כעבור שלוש, אני מרבה לכתוב על DIY אבל בפועל זה לא ממש הקטע שלי ובאופן כללי אין לי הרבה מיומנויות כשזה נוגע לתיאום עין-יד.
 
עד שמדובר במקלדת.

אז אני יורה משפטים, משחיזה מילים ובאופן כללי מקיאה את כל הבלאגן הזה שמתחולל אצלי בראש עד שזה מתחיל, בתקווה, להישמע קצת יותר קוהרנטי.

למרות הכל, תקופות יובש נטולות השראה הן בהחלט משהו שאני נתקלת בו מדי פעם, אז ניסיתי לנסח לכם ובעיקר גם עבורי, כמה כללי יסוד אינם מחייבים בעליל אשר מגדירים כיצד ניתן ליצור תוכן מוצלח ברשת. 

 נסו לזהות צורך

בדיוק כמו שבטוויטר יש רשימה של נושאים בוערים, כך הם גם רצים בכל רחבי הרשת, רק שלא תמיד הם מאוגדים תחת האשטאג אחד. היכולת לספק מענה, במיוחד אם הוא אינפורמטיבי, אודות נושא שמייצר באזז ברשת - הוא תמיד מתכון לתוכן רלוונטי וגם כזה שיניב הרבה חשיפה.

לדוגמא, מי שהגדיל ראש וכתב פוסט על מרנג טבעוני כשכל קבוצות הבישול געשו לגבי הנושא (אל תשאלו) לבטח הרגיש שזכה בפיס, כנ"ל לגבי מי שכתבה פוסט אודות מוצרי אסנס בזמן שמכורות איפור פשטו על דוכני המותג כמו ארבה על יבול. אלו הן רק שתי דוגמאות מתוך עולמי הצר והדל, אך אין ספק שאפשר ליישם את זה על כל הוט טופיק אחר.

תקשרו עם הקהל שלכם

בתקופה של מחסור בהשראה, זה ממש עוזר לתקשר עם הקהל שלכם, לשאול לדעתו על מה כדאי לכם לכתוב. זו גישה ידועה של בלוגרים וכותבי תוכן למיניהם, שבסופו של דבר יוצרים את התכנים כדי לספק את האנשים שצורכים אותו ולכן זה מצב של win-win.

כדאי לא להיסחף עם ההצעות: גם אם אין עוררין על כך שהן מוצלחות - בהחלט ייתכן שהן לא יתאימו לכם. פעמים רבות קוראות הציעו לי לכתוב כל מיני מדריכים ספציפיים אודות איפור או סטיילינג, רעיונות מצוינים לכל הדיעות אך כאלה שפחות מתאימים לסגנון שלי.

 היו אמיתיים עם עצמכם

האם קיים מדריך שעוסק בנושא כלשהו משחר ההיסטוריה ולא מופיע בו המשפט "היו אמיתיים עם עצמכם"? דעתי היא שלא, אך זה אכן מתבקש הפעם. זוכרים מה כתבתי בסעיף הקודם? אז התוכן שלי בבלוג מאז ומתמיד היה תוכן כללי ומופשט יותר, כזה שלא בהכרח מספק טיפים ומדריכים מעשיים , כי זה מה שאני אוהבת.

זה בסדר שתחליטו שאתם טובים רק בתחום מסוים, זה בסדר שתנסו להתרחב לתחומים נוספים, תעשו מה שעושה לכם טוב, זו המהות של יצירת תוכן בעיניי.

דעו את היתרונות והחסרונות שלכם

פעמים רבות אני מציגה בבלוג מוצרי איפור שכבר אין להשיג, פריטים מקולקציות מוגבלות ובגדי מעצבות. זה לא תוכן נגיש שקל להזדהות איתו ואני בהחלט מודעת לכך. לא הייתי מגדירה את זה כחסרון כי זה מה שנכון לי, אבל מידע קונקרטי שמלווה בהסברים, השוואות וסעיפים הוא תוכן שתמיד קורץ לקהל הקוראים, אז אם זה משהו שאתם טובים בו - זה ללא ספק יתרון משמעותי. חסרונות אפשר לקבל כפי שהם או לנסות לשפר, יתרונות צריך לזהות, להגדיר ולחזק עוד יותר.

אגב, כתיבה היא רק כלי אחד בארז הכלים של יוצר התוכן, שכן אפשר גם לאחסן שם אימאג'ים חזקים, סרטונים ערוכים היטב, פלייליסטים משובחים וכל צורת תקשורת אחרת שיכולה לספר סיפור. אם כבר הזכרתי את הסרטונים, אז אני חושבת שהמדיום הזה תרם רבות לכל מה שקשור ליצירת תוכן ברשת.

עד לנקודה שבה היוטיוב התפוצץ, זה היה לגיטימי לפרסם קומוניקט כפי שהוא בבלוג והנה, יש לנו פוסט! היום כבר ברור שיצירת תוכן היא מלאכה מורכבת יותר שכוללת ציוד מתקדם, תאורה, קונספט, יכולות טכניות לא מבוטלות ובעיקר - השראה.

השראה?

המושג המופשט והמנוצל ביותר לרעה ברשת הוא: "השראה" ובכל זאת, אין מנוס מלמצוא אותה כדי לתת ביטוי ליצירתיות שלנו. ההשראה יכולה לבוא מהפינטרסט, מהפייסבוק או מהמקום החביב עליי - האינסטגרם, אך השראה היא גם כלי שיכול לחצות למימד אחר, למציאות (זוכרים שיש כזו?) והיא בהחלט יכולה להרים את ראשה ברגעים לא צפויים, בקטנות של היום יום.

נסו לעבוד עם רשימות מסודרות שלתוכן תזרקו כל מיני אסוציאציות שעלו לראשכם במהלך השיטוטים שלכם ברשת ונסו להבין מה מדבר אליכם יותר, מה באמת ריאלי לאגד לתוך פוסט, מה יקרוץ לקהל שלכם? גם אם בסופו של דבר תיצרו רק פוסט אחד, הרי שזה יהיה פוסט שנוצר מסיעור מוחין ומחקר מקדים.

אם אתם בכל זאת מוצאים את עצמכם חסרי אנרגיות ומוטיבציה, נסו לבחון את הסביבה שלכם. אולי יש כאן בעיה עמוקה יותר ואתם עובדים בעבודה שלא מאפשרת לכם ליצור? אני יודעת שמאז שאני נמצאת בתפקיד הנוכחי שלי, יש קשר הפוך בין כמות הזמן הפנוי שיש לי לבין הדחף שלי ליצור עוד ועוד - וכך זה גם אמור להרגיש כשנמצאים במקום הנכון.

לא בכוח!

אם בכל זאת אתם מרגישים עייפים, שחוקים או סתם חסרי רעיונות - תנו לעצמכם את החופש להרגיש בסדר עם זה, גם אם אתם מקפידים על רוטינת כתיבה קבועה. כבר יצא שכתבתי פוסטים במצב של חוסר חשק: הם גם נראו בהתאם ורק הרגיזו אותי בדיעבד, אז חבל. עדיף כלום מכמעט, זוכרים?

איך יודעים שהתוכן טוב?

אוקיי, אז גייסנו את מיטב הרעיונות שלנו, הקאנו הכל על המקלדת ועכשיו הגיע ה-Money time, אז איך יודעים שהתוכן הוא טוב? הסטנדרט שלי הוא שזה יהיה פוסט שארצה לקרוא פעם נוספת ותופתעו, אבל זה ממש לא טריוויאלי. כבר קרו מקרים שבהם כתבתי פוסטים שאותם לא היה לי חשק או סבלנות לקרוא שוב ולו פעם נוספת. הפוסטים הכי מוצלחים בעיניי הם אלו שרציתי לקרוא (ולערוך) פעם אחר פעם.

כמובן שנתוני חשיפה הם תמיד מדד ולכן מומלץ - ואף חשוב להתעמק בנתונים של הגוגל אנליטיקס שלכם או לכל הפחות לא להזניח אותם. זה ייתן לכם תמונת מצב לגבי מה הקוראים שלכם אוהבים ואילו מהתכנים שלכם הם האהובים ביותר. 

אם גם לכם יש טיפים לכתיבת פוסטים, שתפו אותי!

3 תגובות:

  1. פוסט באמת מקסים! מאחלת לך השראה תמידית ;)

    השבמחק
  2. מאוד הזדהיתי עם הפוסט הזה. בייחוד עם השורות האלו: "לא החזקתי חוט ומחט בכל ימי חיי. את הריקודים הסלוניים עזבתי אחרי שנתיים, את חוג הנגינה על אורגן כעבור שלוש, אני מרבה לכתוב על DIY אבל בפועל זה לא ממש הקטע שלי ובאופן כללי אין לי הרבה מיומנויות כשזה נוגע לתיאום עין-יד. עד שמדובר במקלדת". כאילו זה נכתב עליי. תמיד קינאתי באנשים עם כשרון יצירתי כלשהו, בעיקר בתחום העיצוב והציור ובבנות שיודעות לתפור/לסרוג/להתעסק בDIY וכדומה. מה שבטוח שבשבילי הרגע היצירתי הזה הוא הכתיבה...למגירה, לבלוג ואפילו לעבודות בלימודים (בעבר)... אז תודה על הטיפים!

    השבמחק
  3. שמחה לקרוא את הפוסט הזה...לגמרי נכון ומאוד עוזר.

    השבמחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top