יום שני, 2 בדצמבר 2013

מנת יתר

אחרי חמש שנים בבלוגספירה, אני יכולה להעיד על כך שאני סובלת מחשיפת יתר. לא מדובר בחשיפה שלי לקוראים, לא בחשיפה לבלוגים אחרים, אלא חשיפה צרכנית/ כלכלית מעט מעיקה. אני ממשיכה לכתוב פוסטים כי אני נהנית לכתוב, אני ממשיכה לשתף לינקים ומוצרים כי אני אוהבת חפצים יפים- אבל בכל פעם שמישהי כותבת לי "קניתי בזכותך!", אני תוהה האם גרמתי לעוד בחורה לקנות מוצר שהיא לא הייתה צריכה.

כבר ציינתי שעד לפני כשנה הייתי מה שאפשר להגדיר כאספנית/ אגרנית. מה אספתי? הכל: מגזינים, איפור, מוצרים לבית, בגדים, אקססוריז. אהבתי את האתגר של רכישת מוצרים שכבר לא נמכרים בחנויות, אהבתי לצוד מציאות ברשת, אהבתי דילים ואהבתי מוצרים בכמה שיותר גוונים.

האוסף של טמפטליה

לא אומר שהיום אני אדם חדש שמתנזר מקניות, אבל אני גם לא חושבת שאני אמורה להיות כזו. קניות הן עדיין אחת ההנאות שלי בחיים, אני אוהבת מוצרים חדשים, מפרנסת את עצמי ומרגישה ראויה לצ'ופר עצמי מפה לשם. היום, בהשוואה לעבר, קל לי ליותר לחסוך, קל לי יותר לומר "יש לי מספיק מ-X, אני לא צריכה יותר" וקל לי יותר להפוך קניות מסוימות לחוויה מיוחדת שלא חוזרת על עצמה באופן קבוע. יש לי המון נקודות שעדיין דורשות שיפור, אבל אני עובדת על עצמי כל הזמן.

למה אני מעלה את זה לדיון דווקא עכשיו? כי בדיוק עבר אותנו גל הבלאק פריידי/ סייבר מאנדיי, שבמהלכו כל הפיד שלי היה מוצף בקודים וקופונים המעודדים אותי לקנות מוצרים שאני לא צריכה, כל קבוצות השופינג והאיפור היו מלאות בדיווחים על קניות בהיקף של 1000 דולרים ותחושת השובע שלי הגיעה לשיאה.

במקביל, חיפשתי סרטוני אוספי איפור ביוטיוב, סרטונים שיוכלו להציע לי פתרונות אחסון נחמדים ופרקטיים. ציפיתי למצוא כמה אוספים שפויים בין כל הרי האיפור והכמויות המוגזמות, אבל בפועל? היחידות שמתחזקות כמות נאה של איפור התבררו כתיכוניסטיות, ולכן גם אותה כמות היא כנראה מוגזמת ביחס לגילן הצעיר.

מקור
אז מה הפואנטה בכל הטקסט הזה? אני לא ממש יודעת. יכול מאוד להיות שהפוסט הבא יהיה פוסט מומלצי החודש ושם אעודד אתכן שוב לרכוש מוצרים, שאת חלקן אתן לא צריכות. אני מניחה שזה הניסיון שלי למצוא את נקודת האיזון ולשם כך אספתי כמה טיפים שעוזרים לי להימנע מפיאסקו של קניות. מיותר לציין שזו אינה הטפה וכל אחת רשאית לנהוג עם הארנק שלה כראות עיניה, אלה טיפים שאני משתדלת ליישם ביום יום שלי. כמו כן, אני מקווה שהפוסט הזה גם ימשיך להזכיר לי- שיש לאן לשאוף ויש עדיין מקום להשתפר:
  • כרטיס אשראי של הדואר- לפני שנה וחצי בערך גזרתי את כרטיס האשראי שלי (נשארתי עם כרטיס שאינו מתאים לרכישות בחו"ל) והנפקתי כרטיס אשראי בדואר. העלות הראשונית של כרטיס כזה הייתה 40 שקלים וגם על כל טעינה משלמים עמלה יחסית זניחה. אם החלטתי שיש פריט מסוים שאני מעוניינת לרכוש, אני צריכה: לצאת החוצה, למשוך כסף, לעמוד בתור בדואר ולטעון את הכרטיס בסכום המבוקש.  נשמע מסורבל ולא יעיל? בדיוק! זה משאיר לי מספיק זמן להחליט האם אני באמת מעוניינת במוצר הזה והאם יש לי כוח לצאת עבורו מהבית. במקרים רבים אגב, התשובה היא "ממש לא". החסרון היחידי של הכרטיס הזה הוא שרף הטעינה המינימלי בו הוא 50$, משמע אם יש רכישות קטנות שתרצו לבצע- תצטרכו לרכז אותן כדי שתעברו את הרף הזה. כאן תוכלו לקרוא פרטים נוספים.
מקור
  • זיהוי נקודות חולשה- נקודת החולשה שלי היא קניות ברשת אבל יש מי שנקודת החולשה שלה היא דווקא החנויות והקניונים. כשאני מוצאת את עצמי נודדת לאתרי קניות בימים בהם תקציב הקניות לא מאפשר רכישות נוספות, אני מקימה את עצמי ועושה משהו אחר במקום. אם נקודת החולשה שלי הייתה הקניון, הייתי נמנעת ממנו בכל מחיר ונוסעת ישר הביתה אחרי העבודה.
  • השפעות "רעות"- הבלוגים, הפורום וקבוצות השופינג/האיפור בפייסבוק עמוסים בתמונות של מוצרים חדשים ומעוררי קנאה בקרב המשתמשות האחרות. אני בוחנת את התוכן שמופיע בקבוצות ובבלוגים בעין ביקורתית, אך אם הייתי יודעת שהן אלו שגורמות לי לעשות קניות לא מתוכננות- הייתי מפסיקה להיות פעילה בהן/ לקרוא אותם. בחלק מהקבוצות אפשר למצוא מידע מועיל, להעלות שאלות ולהתייעץ, אבל חלקן מיועדות להצגת רכישות לראווה ואליהן אני פחות מתחברת.
מקור
  • קאץ' הקולקציות המוגבלות- כן, אני מדברת בעיקר על מאק ,אבל אפשר כנראה למצוא את זה בחברות נוספות. לפני כמה חודשים גיליתי שבאוסף השפתונים שלי ממאק יש שתי כפילויות של שפתונים זהים. איך זה קרה? השפתונים היו ארוזים בצורה אחרת ועם שם אחר- ואני, שנמשכתי באופן אוטומטי לאותם גוונים- נפלתי. מאק ידועה בתור חברה שמסוגלת לקחת מוצר מהליין הקבוע, לעטוף אותו באריזה מצועצעת ולדרוש כמה דולרים יותר מהמחיר המקורי (שהוא גם ככה לא צנוע), אך מה שבאמת מרגיז זה כשהם משנים גם את השם של המוצר ואז אין שום אינדיקציה אם הוא זהה או לא, עד שמגיעים הביתה.
  • חיפוש תחליפים זולים יותר- זה לא סוד שהתאהבתי לאחרונה במוצרים של ליים קריים, נכון? אז אחד המוצרים שמאוד רציתי היה שפתון הפויסונברי וזאת על אף הידיעה שבטח אלבש אותו פעמיים- שלוש, שכן הגוון שלו מעט בעייתי. במקום להוציא עליו 100 שקלים, חיפשתי דיופ וגיליתי שחברת Kleancolor מייצרת תחליף זהה ב-13 שקלים בלבד.
  • הונאת הסיילים- כל האתרים בישרו לנו בימים האחרונים באותיות קודש לבנה "20% על כל הפריטים באתר!". מה בעצם כולל הסייל הזה? במקרה של אסוס, זה אומר שהם העלו שוב את המחירים של כל הפריטים המוזלים, כך שגם אחרי הסייל של ה-20%, המחירים נותרו זהים כמו בכל יום אחר בעונה, העיקר לגרום לנו לקנות בסייבר מאנדיי.
  • מקומות אחסון- יש לי שידת איפור שמחולקת לשלוש מגרות ארוכות ובה אני מאחסנת את אוסף האיפור והלקים שלי. אני מאחסנת הכל ב"קומה" אחת ויחידה, כך שלא יהיו מוצרים נסתרים ואוכל להשתמש בכולם. אוסף שלכן עולה על גדותיו? זה אומר שלעולם לא תגיעו למפלסים הנמוכים יותר. אם החלטתן שהגיע הזמן להוסיף פתרון אחסון- נסו להימנע מרכישת ארונית עצומה כמו אלכס מאיקאה- כי אתן פשוט תרצו למלא גם אותה.
  • בכל הקשור לאיפור, כלל האצבע שלי היה לא לקנות שני מוצרים זהים. לכן תמיד עשיתי מחקר  ווידאתי שגוון מסוים אינו דומה באופן מדויק לגוון אחר שיש לי באוסף. אז נכון, אם מצלמים את המוצרים במצלמה טובה על גבי פרק כף היד ובתנאי תאורה שונים- המוצרים הללו ייראו שונים, אבל עד כמה הם גם ייראו שונים כשתניחו אותם על הלחיים/ העיניים או השפתיים? מניסיון, גם שני מוצרים שנראה שיש להם תת גוון קצת שונה או גימור שונה- עשויים להיראות זהים על הפנים.
ממליצה לקרוא פוסטים מעולים בנושא:

26 תגובות:

  1. בלי קשר לנושא שאני מאוד מזדהה איתו ומיישמת בעיקר את סעיף הלא להוסיף עוד מקומות אחסון ולהשתמש רק באזור שהקצבתי לאיפור.
    האם את מתרגשת כמוני שאסי ואסלן מצלמים vlog כל החודש?! :)

    השבמחק
  2. אני חושבת שלפעמים רק אחרי שמגיעים למקום הזה (סוג של "רוויה צרכנית" - גם אם היא לזמן מה), יש אפשרות לקחת צעד אחורה ולהסתכל על הדברים בעין ביקורתית אמיתית....

    גם לפעמים המרדף הזה אחרי כל מיני מוצרים שאנחנו חושבות שאנחנו צריכות לא מאפשרות לנו להינות ממה שכבר יש, ואני מוצאת את עצמי הרבה פעמים כל הזמן בתחושה שאני "צריכה".

    בתור מישהי שמאוד אוהבת אסטטיקה, זה יכול להיות נחמד אולי טיפה לאזן את המקום הצרכני, ולצד זה לתת הרבה השראה למה לעשות עם מה שכבר יש...:) (גם אם אין לנו את אותם דברים בדיוק..., כי כמו שאמרת, זה לא באמת משנה למשל, איך קוראים לשפתון, וכשאני רואה מראה איפור שלך שמוצא חן בעיניי עם שפתון מסויים, אני יכולה לחפש בעצמי בבית משהו קרוב או דומה אם אהבתי אותו - הרי בסה"כ הצבעים די חוזרים על עצמם..)

    ולסיום החפירה - אהבתי את הפוסט:) נחמד שיש בבלוג גם הירהור עצמי שכזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הרהורים עצמיים תמיד מתקבלים בברכה. לא ציינתי את זה בפוסט אבל אני חושבת שהשלב שבו תפסתי את עצמי בידיים, היה השלב שבו הבנתי שאני לא באמת נהנית מהאיפור שאני קונה, גם אם זה היה מוצר שהתאמצתי מאוד להשיג אותו, אלא אני נהנית רק מאקט הקנייה.

      ולגבי אסי ואסלן- תקשיבי, כבר פיתחתי אובססיה אליהם. זה מגיע למצב שבשישי בערב אני ונתן (האיש האומלל) יושבים מול הסרטונים שלהם וזה מביך.

      מחק
    2. אחלה פוסט וחשוב עד מאוד!!! תרבות הצריכה הזאת מוגזמת ממש. ולגבי אסי ואסלן חייבת להוסיף... מתה עליהם. תני לי לראות את אסלן מכין סלט ומהגג על ריהוט סקנדינבי ואני מאושרת!!! והכלב הזה עם החוטם הפסיכי... למות, פשוט למות

      מחק
  3. אהבתי לקרוא את הפוסט וגם אני הגעתי למסקנה הזו בעצמי לפני כמה זמן. יש לי שתי מגירות איפור (בערך בגודל המגירה האחת של אסי) וכשהבנתי שאני לא מגיעה לכמה וכמה מהדברים שם החלטתי שאני צריכה לעשות דילול קל, אז חלק מהדברים מסרתי ולגבי השאר החלטתי שאעשה בפעם הראשונה Blogsale. נראה איך ילך לי... :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אלה מסקנות שמגיעים אליהן רק עם ניסיון לצערי, אחרת היינו חוסכות המון המון כסף :)

      מחק
  4. מקסים! למרות שאני יכולה להרשות לעצמי איני מתחברת לתאווה שלוחת הרסן שנצפית לעיתים אצל מכורות.
    להיות מחושבת זה ערך בעיני. ובכלל איכות עדיפה בעיני על כמות בכל תחום.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאוד מעריכה אנשים מחושבים, אבל כאלה שעושים את זה בטעם- מפנקים את עצמם במה שצריך אבל גם חוסכים כסף למה שחשוב באמת.

      מחק
  5. פוסט מעולה חשוב.פתחתי בלוג (שאין בו כלום בינתיים) לפני כמה זמן בדיוק בגלל אותן מחשבות שעלו בפוסט שלך. כנראה שהבלוג יישאר ריק כי די סיכמת את רוב מה שרציתי להגיד:)

    השבמחק
  6. מרגישה שאמרת את מה שיושב לי על הלב כבר כמה זמן בצורה הכי נכונה ובהירה. פוסט חשוב מעין כמותו.
    זה בלתי נמנע להגיע לאובר דואוז. ויפה שעה אחת קודם

    השבמחק
  7. מסכימה עם מה שאת אומרת, ואני מרגישה ככה גם כן. במיוחד עם זה שאני מרגישה שאני נהנית יותר מאקט הקניה, מאשר מהאיפור עצמו, ויש לי איפור שאני לא משתמשת בו ולא מספיקה להינות ממנו כי משהו חדש כבר צץ שבא לי לקנות.

    תודה על רשומה פוקחת עיניים :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. ברשימת המומלצים החודשיים שלי בדרך כלל יופיעו מוצרים חדשים ומדוע? כי אני תמיד אחשוב שמוצרים חדשים הם מרגשים ומלהיבים יותר ביחס למוצרים ותיקים. הרגלי הקניות שלי מטרידים אותי כבר הרבה שנים, סוף סוף אני עושה משהו בנדון

      מחק
  8. כל כך מזדהה! לאחרונה בגלל סיבות כלכליות לא יכולתי לבזבז ופתאום הבנתי שיש לי כמויות ממש גדולות ושאני לא צריכה לקנות כל כך הרבה, וגם אני גזרתי את האשראי ואני חיה על מזומן בלבד. ממליצה בחום! ככה את מרגישה כמה את מבזבזת.

    השבמחק
  9. אני ממש יכולה להזדהות עם מה שכתבת, בשנים האחרונות אני מנסה דווקא להפטר יותר מדברים ולהשאיר את מה שבאמת בשימוש. מה גם שבאופנה בכלל, מעדיפה לקנות יותר איכותי ובכמות קטנה יותר ולאו דווקא זול ובכמות גדולה.
    בשבועות האחרונים במיוחד, אני ובעלי כל סוף שבוע מפנים דברים שלא בשימוש מהבית, יש בזה משהו משחרר.

    Dress To Cook

    השבמחק
  10. לובה, נהדרת שכמוך. בדומה לבלוגרית אפייה אחת, גם אחרי כל פוסט שלך (וסטטוס ותמונת אינסטגרם) אני קצת רוצה להיות חברה שלך :) מסכימה אתך מאוד, ואת הרי יודעת שגם אצלי אין כרטיס אשראי (כלומר יש, אבל הוא הפקדתי אותו תחת פיקוח צמוד וחמור של בעלי שאין לו טיפת בושה). לא חשבתי על העניין של אשראי הדואר. זה יכול דווקא לחסוך לי כסף.תודה!
    אני מאוד אוהבת לראות סרטוני אוספים, אבל בגלל שאני כמעט ולא קונה ברשת, אני מצליחה "להתקרר" עד שאני מגיעה לחנות.
    בחנות אגב, גם לא קל. הדברים כל כך יפים ומוחשיים והדיילת תמיד יודעת לנגן על רגשות האשמה במיומנות מרשימה כל כך...
    ומה בסוף? מיליון פלטות זהות (בחיי שאפשר להרכיב מהן את הנייקד. אני לא צריכה!).

    ולכן - לא לחנויות, כן למכירות של בלוגריות! :)

    ובעניין אסי ואסלן - לגמרי.

    השבמחק
    תשובות
    1. רותם היקרה, הדלת הוירטואלית שלי תמיד פתוחה וחבל שאת גרה כל כך רחוק! גם האוסף של ויויאנה הוא שפוי והיא אחת היוטיובריות החביבות עליי- אני מאמינה שזה לא מקרי.
      אני מגלה שבקניות ב"עולם האמיתי" הרגלי הקניות שלי גובלים בקמצנות ושום דבר לא באמת עושה לי את זה, אבל ברשת? מכה, פשוט מכה. לומדים להתמודד :)

      מחק
  11. (אגב, גם ויויאנה מ vivianna does makeup היא אספנית שפויה ומקסימה)

    השבמחק
  12. לא פיספסתי את המסר של הפוסט אבל אני חייבת לשאול לאיזה שפתון של קליןקולור התכוונת? אפשר קישור?

    השבמחק
  13. מאוד אהבתי את הטיפים שלך. לאחרונה, אחרי חריגה לא נאה בחשבון הבנק שלי, גם אני התחלתי לחסוך. הכרזתי על חודש נובמבר כחודש ללא קניות (אני גרה בקיבוץ אז יותר קל לא להשתמש בכרטיס אשראי), ובינתיים רק נשברתי ב-BLACK FRIDAY. אני רוצה להחזיק עד 23.12, אז מתוכננת לי נסיעה עם חברה לשופינג בת"א. אני מאוד מזדהה עם הטיפ לגבי השפעתן של בלוגריות אחרות על הרגלי הקנייה, זה בהחלט הופך כמעט כל מוצר ליותר מפתה :)

    השבמחק
  14. מאוד אהבתי את הפוסט הזה (ובכלל את הבלוג המקסים). לאחרונה, אחרי חריגה לא סימפטית בבנק, הכרזתי על חודש נובמבר כחודש ללא קניות (אני גרה בקיבוץ, אז יותר קל להימנע משימוש בכרטיס אשראי), ורק נשברתי לרגע ב-BLACK FRIDAY, אבל גם זה רק אחרי סקר שוק מעמיק שנמשך כמה שעות. אני מאוד מזדהה עם הנקודה שקריאת בלוגיות אחרות משפיעה על הרגלי הקניות שלי, זה בהחלט הופך כל דבר להרבה יותר מפתה :).

    השבמחק
  15. לאחרונה אני מתחילה להרגיש בחילה מהאוסף... זה לא שהוא מגיע לסדר גודל מטורף, פשוט אני לא מגיעה לכל מה שיש לי ומרגיש לי עמוס מדי. הצגת פה דברים נכונים ואחלה של טיפים, שמחה לדעת שאני לא היחידה שמרגישה הצפה במוצרים.

    השבמחק
  16. פוסט חשוב ומעורר מחשבה.
    גם אני, כמו רב המגיבות כאן, מרגישה שובע מוגזם לפעמים.
    זה לא שאני אפסיק לקנות (כמו שאמרת, קניות זה כיף!) אבל אני בהחלט מנסה להיות מחושבת יותר.
    לקניונים אני לא הולכת הרבה, וברשת- מנסה להכנס לאתרי קניות רק כשאני רוצה משהו מסוים, לחפש אותו ולצאת, ולא לגלוש שעות באתר (כי בסופו של דבר תמיד נמצא עוד "משהו יפה").
    לפני שבועיים טסתי לרומא, הכנתי מראש רשימת קניות לדיוטי פרי. יש עכשיו מבצע שאפשר לקנות עד 6 מוצרי איפור ומקבלים 50% הנחה אז המחירים יוצאים ממש טובים. לקחתי 5 מוצרים- 4 מהרשימה, עוד אחד לפינוק. אח"כ עשיתי שני סיבובים בדוכנים כדי לחפש את המוצר השישי, ולהנות מהמקסימום שבמבצע. עם כל השפע וההיצע... הבנתי שאני לא צריכה יותר כלום, אבל יותר מזה- לא רוצה יותר כלום. זה היה מאוד משחרר. גם בספורה ברומא לא קניתי כלום. אמנם במקום זה עשיתי שופינג עממי בקיקו, ובכל זאת.

    השבמחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top