יום שישי, 21 בדצמבר 2012

אוף טופיק: 100% עור (ועקרונות)

הכותרת של הפוסט הזה נשמעת מוכרת? כנראה בגלל שהקדשתי לנושא הזה פוסט אחר לפני שנה בדיוק. שם הסברתי איך החלטתי להימנע מבשר, האם אני חושבת שאצליח להתמיד בשינוי ולמה בעצם אני מספרת לכם את כל זה, הרי זה בלוג אופנה למען השם. שנה חלפה ועכשיו הגיע הזמן שאספר לכם מה קרה מאז ועל ההחלטה החשובה שקיבלתי ממש לאחרונה.

אם לקצר את העניין- אז כן, הצלחתי להימנע מבשר במשך השנה וחצי האחרונות, בלי שום נפילה או אפילו חשק לסטייק או לשניצל. איך, אתם בטח שואלים? משום שמבחינתי החשוב הוא התהליך ולא התוצאה ולכן כשאני חושבת על התהליך שבסיומו המנה הזו הגיעה אליי לצלחת- שם נגמר הרצון שלי אפילו לרחרח אותה. השינוי המחשבתי הזה נצרב בתודעה שלי כל כך עמוק, עד שאני לא מבינה איך בכלל חשבתי אחרת קודם.

על אף שניסיתי להתנזר גם מביצים, עם הזמן זו התגלתה כהחלטה מאגרת יותר, במיוחד כשממשיכים לצרוך מוצרי חלב. זה כנראה השלב להודות (בבושה קלה) שאני בורה מוחלטת בענייני מזון ולכן פעמים רבות כלל לא הייתה לי מודעות לרכיבים של המנות שאכלתי ומכאן שהמשכתי לצרוך ביצים, לפעמים בתור רכיב בלבד אך לעתים גם בתור מנה של ממש- לפעמים מתוך חוסר מודעות ולפעמים מתוך מודעות מלאה.

מה כן צרכתי? הרבה ג'אנק והמון מוצרי חלב. אם אתם חושבים שהאשמה בכך היא הצמחונות שלי, אז לא- זו אשמתי בלבד. אכלתי ג'אנק והייתי בורה מוחלטת בענייני תזונה מאז ומתמיד, גם בתור אוכלת בשר. לכן, ברגע שלקחו לי את הבשר מה"תפריט", פניתי למקום הטבעי ביותר עבורי והמשכתי לצרוך ג'אנק, רק ג'אנק צמחוני.

גם בתחום מוצרי הקוסמטיקה היו לי רגעי משבר, בייחוד כשהתגלתה התמונה המלאה אודות המצב בשוק וחברות אהובות המשיכו להיעלם מהרשימה ה'טובה' לטובת הקהל הסיני. אפילו בתחום הנעליים קרה שפשוט "שכחתי" לברר ממה הן עשויות לפני הרכישה. אז לומר שהייתי מושלמת? ממש לא. בשלב הזה גם לא הרגשתי בשלה לעבור לטבעונות וכמו רבים אחרים-המשכתי לחשוב שזה צעד משנה חיים ואפילו רדיקלי.


אם בשלב הזה הבנתם לאן אני חותרת, אתם בוודאי כבר מבינים שהחלטתי להפוך לטבעונית. אין לי כרגע שום טיפים או תפריטים לחלוק איתכם, היות ומדובר בהחלטה שקיבלתי לפני כמה שבועות בלבד. בכל זאת היה חשוב לי לכתוב את הפוסט הזה- דווקא בשלב הזה- עבור כל מי שמתנדנד כמו שהתנדנדתי בעצמי ומפחד לעשות את הצעד הסופי.

שלא יתפרש מכאן שאני מנסה להטיף לכם מה לעשות, זו בהחלט לא המטרה שלי. אני כותבת את הפוסט הזה דווקא כי לא החלטתי לאמץ את אורח החיים הזה בעקבות הרצאה של  גארי יורפסקי ואפילו לא בגלל התחקיר של כלבוטק שבו סירבתי לצפות, אלא כי שמתי לב שכל מיני אנשים שמקיפים אותי החליטו לעשות את הצעד הזה וזה באמת ובתמים עורר בי השראה. אז הנה אני, מספרת לכם את הסיפור שלי. מי יודע, אולי זה ישנה משהו.

טריגר נוסף הוא שהתחלתי לשים לב כמה רע עושים לי כל אותם מוצרי החלב, פיזית. אפשר לומר שהגוף שלי התחיל בעצמו לאותת לי שהגיע הזמן לשינוי. ביצעתי הזמנה של כמה מוצרי בסיס שאני צריכה כדי להתחיל ויום בהיר אחד התחלתי, בבת אחת, בלי תירוצים ובלי הנחות.

פתאום אני מבשלת לעצמי ואפילו נהנית מזה. פתאום אני הרבה יותר מודעת לכל מה שנכנס לגוף שלי ואכפת לי האם זה מזין אותי או לא (מה שמעולם לא הזיז לי בעבר). פתאום אני מבינה שבדיוק כמו שאני רואה בכל נפש של כלב עולם ומלואו, כך גם צריך להיות אכפת לי מהסבל של כל החיות במשקים- ולכן אני לא יכולה לתת יד לתעשייה שהופכת אותן לחומר גלם בצורה האכזרית ביותר שקיימת באנושות. 

עבור כל מי שתוהה עד כמה זה מורכב, אספר שבכל הנוגע לתזונה בבית- זה לא מורכב בכלל: יש הרבה מנות טעימות שאפשר להכין וליהנות מהן לא פחות מכל מנה אחרת בעלת רכיבים מן החי. אם אפילו מישהי כמוני, שהיא לא בדיוק בשלנית מדופלמת, יכולה להכין לעצמה תפריט נאה, סימן שגם כל אחד אחר יכול.

התגובות של האנשים מסביבי היו מגוונות: היו כאלה שפרגנו ואפילו שלחו מתכונים טבעוניים, גם אם הם עצמם לא טבעוניים (מה שמאוד הפתיע אותי לטובה), היו כאלה שהתנגדו ואני מניחה שיש הרבה שלא הגיבו אבל חשבו שזה מוזר. כאן גם עשוי להתעורר הקושי, הרי הדרך שבה אנשים תופסים את אורח החיים שלך, יכולה להשפיע גם על האופן שבו הם מגיבים אלייך. אז אני מניחה שארוחות משפחתיות תהיינה מלוות בשאלות ואולי גם מפגשים עם חברות, אבל אני בסדר עם זה כל עוד אני שלמה עם ההחלטה.

העצה היחידה שלי אליכם היא שאם אתם מתלבטים- פשוט תתחילו, או לפחות תנסו. זה הרבה פחות מרתיע מכפי שזה נראה "מבחוץ". תימנעו, תפחיתו או אל תעשו שום דבר בנדון אם אתם לא רוצים, העיקר שתפעלו לפי התחושות שלכם ולא תנוהלו ע"י הפחד לשנות הרגלים. זה מה שעשיתי במשך שנה וחצי.


28 תגובות:

  1. יש קבוצה מעולה בפייסבוק של מתכונים טבעונייםץ אני לא טבעונית אבל אני חברה רק כי יש שם מתכונים מעולים.
    וגם אם בא לך להכנס יותר לעניין הבישול הטבעוני, גלי לופו (החברה הכי טובה שלי מהחטיבה) מלמדת סדנאות על בישול טבעוני ובריא.
    חשוב, חשוב, חשוב - פעם בשנה או אפילו חצי שנה בהתחלה - בדיקות דם כדי לראות שאת לא מתחילה עם חוסרים שקשה לתקן אחר כך.

    השבמחק
    תשובות


    1. יש כמה קבוצות

      זו נורמלית ביותר בלי אנשים שיטיפו לך ובלי טבעונים קיצוניים.

      אצלי ברזומה 23 שנות צמחונות מתוכן 4 שנים של טבעונות (לא בגלל גארי), בעלי הוא לא צמחוני ולא טבעוני ואני מתרחקת מטבעונים מילטנטים - אני בטוחה שהקבוצה הספציפית הזו תעשה לך טוב ותענה על השאלות שיש לך בבישול בלי לשפוט.

      ובהצלחה.

      http://www.facebook.com/groups/VaganCookingIL/

      מחק
  2. אוהבת מאוד את הכתיבה שלך ,
    הפוסט שלך על חברות קוסמטיקה שלא עושות ניסויים בבעלי חיים שינה אצלי המון,
    אומנם אני רוכשת מוצרים מחברות כאלו, אבל הרבה פחות והמודעות לנושא עלה אצלי.
    אני חושבת שכל אחד צריך להחליט מה מתאים לו ולהקשיב לדרך שהוא בוחר,
    ואני מאוד מעריכה את העובדה שאת מעלה את המודעות לנושא.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה יקירתי! אני תמיד אומרת- כל אחד עושה מה שהוא יכול ואפשר לעורר מודעות גם מהכיוון האחר, החיובי, לפעמים זה משפיע אפילו יותר.

      מחק
  3. כול הכבוד לך! בהצלחה!

    השבמחק
  4. אני כרגיל פשוט מעריצה אותך , בזכות הכנות היפה שלך והעובדה שאת תמיד - לא משנה על מה את כותבת - רגישה ואנושית ואמיתית , ולא טורחת להציג איזה פאסון של מושלמות מלאכותית כלשהי...
    אני לא טבעונית עדיין מכמה סיבות - רובן כלכליות וטכניות , אבל אני מקוה שאצליח בהמשך הדרך ואגיע לנקודת ההתחל .
    גדלתי עם אחות טבעונית וגם אני הזדקקתי לדיאטה טבעונית מורכבת שנרשמה לי על ידי נטורופתית באמצע הניינטיז כשהייתי בגיל ההתבגרות - דיאטה שפתרה לי בעיה בריאותית כרונית אחרי 3 שבועות מתחילתה :) לאור ניסיון העבר נראה שמעולם לא היה יותר קל (יחסית לגמרי) להיות טבעוני בארץ , במיוחד במרכז הארץ ובתל אביב רבתי , כמו עכשיו .
    שולחת לך לינק לבלוג של בחורה מהממת שאולי את כבר מכירה , אורי שביט , מוכשרת ומקסימה - גם הבלוג וגם פייסבוקה מלאים במתכונים , לינקיה לבלוגים טבעוניים נוספים , עדכונים , המלצת מסעדות מתעדכנת ווידויים על ההחלטה ששינתה גם את חייה : http://vegansontop.co.il/ ופייסבוקה : https://www.facebook.com/vegansontop?ref=ts&fref=ts
    אני אישית מאמינה שזו הדרך הבריאה אם נעשית בצורה נכונה , ואני הכי מאמינה שכשאנחנו שלמים עם עצמנו על שאנחנו עושים טוב לנו ולגוף , ופוגעים כמה שפחות בסביבה - זה קורן מתוכנו , באמת באמת . המון בהצלחה ממני

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, התגובה שלך מאוד ריגשה אותי :) אני חושבת שאין סיבה להציג כאן תמונה מושלמת, הדרך למטרה רצופה טעויות ואני בסדר עם זה כל עוד אני עושה כמיטב יכולתי וכל עוד אני מנסה להשתפר. ידעתי שאני צריכה לעבור תהליך מסוים עד שאחליט להפוך לטבעונית, לטעמי הוא היה קצת ארוך, אבל העיקר שהגעתי למטרה בעצמי. את אורי שביט אני מכירה :) למעשה, גיליתי שאני כבר מנויה לרוב הבלוגים הטבעוניים המובילים כחלק מהרצון שלי להתעניין באורח החיים הזה, עוד לפני שהפכתי לטבעונית. חלק מהמנות מורכבות מדי בשבילי בשלב הזה, אבל חלק דווקא מאוד פרקטיות וקלות להכנה.

      מחק
  5. אני צמחונית כבר שנים, ומאוד מתחברת למה שכתבת. אני גם מרגישה שאני קצת "דוחה את הקץ" ויבוא הרגע שתיפול ההחלטה לעבור לצד השני ולהיות טבעונית. אני שמחה שמצאת את הדרך שלך, אני יודעת שזה לא פשוט :)
    נשיקות.

    השבמחק
    תשובות
    1. בטוחה שזה יקרה בסופו של דבר :)

      מחק
  6. כל הכבוד על ההחלטה המוסרית.
    מקווה שזה לא אישי מידי - האם גם בן זוגך הפך לטבעוני? אם לא - איך אתם מסתדרים עם ארוחות משותפות?
    אני ובעלי דיברנו על זה בזמן האחרון...
    ועוד שאלה (ושוב, מקווה שלא אישית מידי) - כשיהיו לך ילדים - האם תגדלי אותם כטבעונים? מסובך לי לחשוב איך מאכילים תינוקות לא במוצרי חלב (הרי סימילאק, מטרנה וכו' הם על בסיס חלב)..

    השבמחק
    תשובות
    1. היי טלי, שמחה לשתף אותך ומבינה את הדילמות שלך. בעלי לא טבעוני, למעשה הוא אפילו לא צמחוני. הוא הצליח לצמצם את צריכת הבשר שלו מאז שהפכתי לצמחונית אבל זה היה ביוזמתו ומבלי שהפעלתי עליו לחץ לעשות זאת. בצהריים הוא אוכל את הארוחה שלו בצבא ובסופי שבוע אנחנו אוכלים את מה שאני מבשלת ולפעמים הוא מבשל בעצמו מנות טבעוניות עבורנו. אנחנו בדרך כלל לא מחזיקים בשר או דגים בבית, אבל כן מחזיקים מוצרי חלב כי הוא עושה בהם שימוש.

      לגבי הילדים, קשה לי לענות לך על זה מראש כי זה נושא שטרם חקרתי. באופן כללי ידוע לי מאוד מעט על מה נחוץ כדי לשמור על תזונה מאוזנת עבור תינוקות וילדים אבל בתור כלל מנחה כללי אני יכולה לומר לך שאנסה ככל הנראה למצוא איזון בין מה שנחוץ לילד עבור ההתפתחות שלו לבין הרצון להקנות לו ערכים של דאגה לבעלי חיים. אני משערת שאצטרך ללמוד היטב את הנושא אם וכאשר זה יהיה אקטואלי.

      מחק
  7. היי לובה רציתי לשתף ולהגיד שאני אוהבת את האנריה שלך (אני לא מיסטיקנית או משהו כזה :)(פשוט יש לי תחושה שתביני על מה אני מדברת :)
    יום אחד לפני כמה חודשים גיליתי אותך ועשיתי מרתון קראתי בערב\לילה את כל 2012 וקצת מ-11 והיה לי רך נעים וענוג מאז אני מוצאת טיימינגים מיוחדים לבלוג מבלה ומתעדכנת תודה :)
    הפוסט הזה עשה לי דיגדוגים בקצוות הציפורניים שמגיעים מעומק ליבי לענין
    אני מלא שנים צמחונית פעם בכמה זמן(לפעמים שנים...:) אני עושה ניקוי לאחרונה עשיתי שני ניקויים אחד מהם היה ניקוי מהדרין לפרק זמן ארוך יחסית של שלושה שבועות שברור שלא כלל מולקולת אויר מן החי.
    במהלך התקופה בעיקר בשבוע השלישי התמודדתי עמוקות עם הרצון והאמונה שלי בעצמי להתפתח מכאן לטבעונות וזה לא קרה לי לדאבוני אבל הגעתי לתובנה שכנראה מדובר בהתמכרות לטעמים מסויימים ואני מודה אני מכורה :)טוב בכל ההקדמה ההשתפחותית הזאת רציתי להגיד שהפוסט גירה לי שוב את המחשבות על טבעונות ושהשפעת עליי וזה לא מובן מאליו בכלל זה הישג אז כל הכבוד גדול מאחלת לך עמידות בקלות בקשיים אם יהיו ואם בא לך לחלוק בהמשך מחייך הטבעוניים אני אישית אשמח תבורכי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימית ותודה רבה על התגובה המקסימה! אשמח להמשיך לחלוק את המסע שלי כל עוד יהיו לי תובנות נוספות בנושא :) אני מבינה ללבך, תמיד אהבתי כל דבר שיש בו גבינה, או שמנת והויתור עליהם לא היה פשוט. על השמנת אמנם ויתרתי בסופו של דבר מטעמים בריאותיים (איזה כאבי בטן עושה השמנת הזו!) אבל הגבינה הייתה ויתור מבאס. למרות זאת, אני משתדלת לא לקנות תחליפי סויה או טופו למיניהם כי המטרה שלי היא לא לאמץ תחליפים אלא אורח חיים שונה. בכל אופן, שיהיה לך בהצלחה בדרכך, באשר תבחרי ותודה על הפידבק :)

      מחק
    2. :)כן שמנת אני לא מאמינה שאני כותבת את זה אכן כן דוחה הקנדידה נראה לי מתה עליה :)כבר המון זמן שאני לא אוכלת שמנת החולשה שלי לצערי זה ביצים אני טרופה :)על ביצי עין וחובבת חביתות ביצים קשות, רכות מכה :)....זו בחירה נאצלת לבחור באורח חיים שונה אני מבינה עמוקות את כוונתך מאוד מאוד מברכת את ההגדילה וההתפתחות בעייני טבעונות זו הגבהה רוחנית וזה נראה לי מסע מרתק מדהים ולהפתעת הספקנים טעים :):) תודה לך על איחולי ההצלחה :)מאחלת ברור מאליו גם :)

      מחק
  8. המון בהצלחה בדרך החדשה שלך, אני יודעת באופן אישי שזה לא קל בכלל
    הייתי צמחונית רוב שנות התיכון ולבסוף שהפכתי לטבעונית, זה החזיק כמה חודשים ומשם הדרך לאכילת בשר הייתה מאוד מהירה
    כניראה שזה היה טו מאץ' בשבילי ולא יכלתי להתמיד יותר...
    תעשי מה שתעשי תזכרי דבר אחד חשוב- תקשיבי לגוף שלך ולנפש שלך, זה יאמר לך יותר ממה שנדמה לך
    זה שמוצרי חלב עושים לך רע למשל זה סימן ברור מאוד לקצץ בהם לא משנה מה דרך החיים שלך
    האמנם אני אוכלת "הכל" אבל לא מרגישה צורך לאכול בשר רוב הזמן

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק מה שאני עושה וזה מה שאני מעודדת את כולם לעשות, בין אם הגוף שלהם מאותת להם שצריך להיות טבעוניים ובין אם לא.

      מחק
  9. תודה ששיתפת בלבטים שלך...
    בתור מישהי שאיננה צמחונית, אני כל פעם חושבת על "מה ההשלכות אם אבחר בדרך הזו".
    אני מרגישה שהפוסט שלך מכניס אותי לעולם הזה...

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה! זה מה שאני רוצה להעביר בפוסטים האלה, כל עניין ההשלכות זה משהו שמאוד מטריד כשאת לא מנסה את זה, אבל ברגע שאת מתחילה- כבר לא חושבים במונחים של השלכות כי זה הופך להיות נון אישיו.

      מחק
  10. היי לובה,

    לא ידעתי שאת מתחבטת בשאלה האם להפוך לטבעונית. אני צמחונית מגיל 12, וסובלת בשל כך מבעיות (אנמיה, מחסור בבי-12, מחסור בברזל ועוד) אבל מעולם לא חזרתי בי. אני כנראה מאוד רגישה/נוטה לפתח את המחסורים האלו, ולכן גם המאמצים שלי (לקיחת ברזל, אכילה מאוזנת, הרבה קטניות וכו') לא מצליחים להביא אותי לבריאות תקינה לחלוטין.
    אני מספרת לך את זה כי לפעמים, עם כל המאמצים, ובקרוב אנשים מסוימים, תזונה צמחונית לא משתווה לתזונה משולבת בשרית-צמחית וצריך אולי להכיר בזה.
    ולמרות זאת, אני מבינה בדיוק איך זה מרגיש לא לחשוב אפילו על אלטרנטיבה. מסיבה זו התחלתי לשקול גם מעבר לטבעונות שכל משפחתי מתנגדת לו נכון לעכשיו. החשש הגדול ביותר שלי הוא שעם המעבר לטבעונות, אתקשה מאוד לקבל את הסתירה בין העמדה ההומנית המובנית בכך, לבין העובדה שאני עדיין צורכת תיקי ונעלי עור.
    אולי בעתיד אוכל להיות אדם מוסרי לחלוטין כלפי ידידינו בעלי החיים. בינתיים, אני נמנעת מלאכול אותם ומלעשות שימוש במוצרים שנוסו עליהם.
    ולענייננו - ממליצה לך להתייעץ עם דיאנטית, לכאן או לכאן. לא מזיק לנסות - גם אם בסוף לא תתמידי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אצלי זה קצת אירוני, כי במהלך תקופת גיל ההתבגרות, גם בתור אוכלת בשר, סבלתי מאנמיה קשה מאוד ועם הזמן זה הסתדר. היום אני משתדלת גם לא לרכוש נעליים ותיקים תוצרת עור, מה שקצת לא מסתדר עם החיבה שלי לכל מיני מותגים- אבל מבחינתי זה עדיף. מאמינה שאתייעץ עם מישהי מקצועית בהמשך, תודה על התגובה :)

      מחק
  11. אישית אני נגד צמחונות ובטח טבעונות...ככה פשוט הגוף שלנו בנוי..לאכול בשר, ירקות,פירות וזרעים..הוא בנוי לחיות על חיטה וסויה..
    מה שכן אני נגד התעללות בבעלי חיים, משמע..בעלי חיים שמגדלים אותם לטובת מזון צריכים לגדול בחופשיות,מראה חופשי להסתובב כל היום בשדות ולא להיות כלואים בכלוב ולהיות מפוטמים בהורמונים ובטח שלא לשמש בתור חומר לנעליים ותיקים.

    אין פה שום סתירה בין אהבה לחיות לבין אכילתן....בטבע קיימת שרשרת מזון שנבנתה במשך מיליוני ועשרות מיליוני שנים..לנסות וללכת נגד הטבע שלנו זה פשוט לא טבעי!

    השבמחק
    תשובות
    1. אם את/ה לא רואה איזה פרדוקס יש בדברים שכתבת כאן, אז אני מרחמת עלייך מאוד.

      מחק
  12. ומה עם מוצרי קוסמטיקה?
    את מעריצה ידועה של מאק, שידועים לשמצה בכך שהם מבצעים ניסויים בבע"ח בגלל הדרישות של משרד הבריאות הסיני
    שינית גם הרגלי טיפוח?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני כבר לא כזו מעריצה גדולה של מאק וכתבתי על כך בעבר. הפסקתי להיות לקוחה קבועה שלהם בשנה האחרונה.
      כמו כן, אני מודעת לבעייתיות במאק, בדיוק כמו הבעייתיות בשאר מותגי האיפור והטיפוח שהיו עד כה החביבים עליי, כמו שאנל, דיור, גארלן וכו'- ולכן אני משתדלת להימנע מהם ולדבוק כמה שיותר בחברות קטנות יותר שלא מוכרות בסין/ חברות טבעיות. אז כן, מנסה לשנות גם את הגרלי הטיפוח ואת הרגלי הצריכה שלי בהתאם.

      מחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top