יום שבת, 7 בינואר 2012

אחרי החתונה עוצרים בפראג

מאחר והחתונה שלנו הייתה צנועה יחסית, תיארתי לעצמי שנאמץ קו מחשבה דומה גם בכל הנוגע לירח הדבש שלנו, וכבר התחלתי לתכנן נסיעה לצפון עם הכלבים לאחד הצימרים באזור. אלא שהתוכניות שלנו השתנו ב-180 מעלות כשגיסי וגיסתי האהובים החליטו להפתיע אותנו עם ירח דבש בחו"ל כמתנת חתונה. זו הייתה ללא ספק המחווה המרגשת שקיבלנו מאז..ומעולם! ואני עד היום מתרגשת מעצם המחשבה על כך.

גבר הולך לאיבוד

אני לא בעד לטוס לחו"ל למטרות נופש, לפחות לפני שטיילתי ביעדים החלומיים שלי (אמסטרדם, את היעד הבא!), ולכן ידענו מיד שנבחר באחד היעדים הקלאסיים של אירופה, לחופשת ירח דבש רומנטית By the book. הזמן שהוקצב היה שבוע, בעיקר בגלל שיקולים מקצועיים שלי, והתקציב שלא היה אדיר, שתי עובדות שהפכו את פראג כמעט מיד לברירת מחדל.

החלטה נוספת שקיבלנו היא שאנחנו לא מעוניינים בטיול מוזיאונים סטנדרטי, מהסוג שעושים כדי לסמן מטרות ברשימה ותו לא. כשחיפשנו המלצות ברשת ובנינו מסלול, נתקלנו לא פעם ברשמים של זוגות ומשפחות שעברו על אתרים מיותרים ביותר (להמתין שמחוגי השעון בכיכר יסמנו שעה עגולה, סיריאסלי?), ומה שניחם אותם הייתה העובדה שלפחות הם עשו את זה והיו שם. אמרתי לעצמי שאנחנו לא נהיה כאלה, ובאמת לא היינו.

מכאן

אתרי התיירות המובהקים היחידים שבהם ביקרנו היה מוזיאון הסקס ותערוכת צילומים של סלבדור דאלי, שאותו חיבבתי עוד מאז הטיול שלי בספרד. לטעמי גם הם היו מיותרים ואפשר היה בקלות לדלג עליהם, אבל ניחא, הרי אם לא מנסים לא יודעים.

בשאר הזמן טיילנו, נסענו, הלכנו לאיבוד ואז מצאנו את הדרך, טיילנו עוד קצת, ביקרנו, ראינו, הלכנו. מסגרת זמן של שבוע היא אידיאלית למקום כמו פראג, בהנחה ולא נוסעים למקומות נוספים באזור (אנחנו החלטנו לוותר ולהתרכז בעיר עצמה), כך שהרגשנו שמיצינו את החופשה מא' עד ת'

ברמה הקולינרית פראג היא לא להיט גדול. המאכלים המסורתיים הצ'כיים הם כבדים ומלוחים מאוד, בעיקר בגלל השילוב בין הבשר לבין הגבינות, כך שאלא אם כן אתם ממש נמנים על חובבי הז'אנר, עדיף שתחפשו תפריטים קצת מגוונים יותר.

בקיץ טסתי לשם עדיין כאוכלת בשר, אבל בדיעבד אני מבינה שלצמחונים אין הרבה מה לחפש שם. אפשר למצוא לעתים רחוקות מסעדות חלביות שמגישות פסטות לדוגמא, אבל רובן המוחץ של המסעדות הן בשריות, ובכלל כל התרבות שם, כיאה למזרח אירופה, מאוד מבוססת על בשר, עד לרמה שזה אפילו מה שמגישים לארוחת הבוקר.

במשך הזמן כבר סיגלנו לעצמנו את היכולת לקבוע איזו מסעדה יקרה ואיזו לא (בדרך כלל לפי מחירי הבירות), ונהנינו לחפש מסעדות קטנות, המרוחקות מהרחובות המרכזיים, שבהן לא רק שהתפריט היה בדרך כלל זול יותר והאוכל היה טעים יותר, אלא גם שררה אווירה מקומית מיוחדת, מהסוג שצריך לחוות כדי להבין במה מדובר.

המסעדה הכי זכורה שביקרנו בה הייתה זו שנמצאה ממש במרחק הליכה מהמלון, לא מסעדה מיוחסת בשום צורה, האוכלוסיה שם כל כך מקומית שאפילו למצוא שם מישהו דובר אנגלית הייתה משימה בלתי אפשרית (מה שהפך את הביקור למשעשע יותר). האוכל היה טעים ופשוט מאוד, ועל אף שלא ידענו מילה בצ'כית, היה אפשר להרגיש שזה מקום שמתקבצים בו אנשים בסיום יום עבודה (לא ארוך במיוחד, זו פראג אחרי הכל).

באופן כללי השתדלנו להתרחק כמה שיותר מאזורים מרכזיים, כאלה שידועים כמלכודות תיירות לא רק בגלל המחירים המופרכים אלא בגלל שבמקומות כאלה יש שפע של כייסים. בכלל, האזורים המרכזיים היו מאוד הומי אדם ועמוסים בקבוצות תיירים מכל העולם, כך שלא היה לנו מה לחפש שם.

נהנינו למצוא פנינים נסתרות במקומות מעט פחות מובהקים, לפעמים כאלה שאין בהן תיירים בכלל, מה שאפשר לנו ללגלג על מבקרים אחרים, למרות שהחזקנו במפה ובמצלמה- ערכת התיירים האולטימטיבית.

כדי למצות את הטיול, היה לנו חשוב גם לבקר בכל מיני מקומות יומיומיים, כאלה שאין ביניהם קשר ישיר לתיירות, כמו למשל הסופרמרקט בקניון המקומי. אמרו את זה כבר לפניי אבל אחזור על כך שוב: ביקור בסופרמרקט בארץ זרה זה בגדר הכרח.

בעונת הקיץ גלי החום הנוראיים בדרך כלל מגיעים גם לפראג, אבל כשנחתנו בעיר ובמהלך כל אותו שבוע, מזג האוויר היה פשוט מושלם, אין דרך אחרת לתאר את זה. רק לצורך השוואה, טסנו בסוף יולי, כשבארץ שרר גל החום הכבד ביותר באותה עונה. לעומת זאת אנחנו נחתנו לטמפרטורה קרירה ומושלמת של 17 מעלות, מיד לבשנו ג'קטים, ובמשך השבוע נהנינו מטמפרטורה חמימה יותר, שאפילו דני רופ היה מגדיר כ'נאה'. הפעם היחידה שירד מבול היתה בדיוק אחרי שחזרנו למלון וסיימנו את מסלול הטיולים, כך שאפשר לומר שמזג האוויר הסתדר במיוחד עבורנו.

אם כבר הזכרנו ג'קטים, הרי שאי אפשר להתעלם מפראג גם ברמה האופנתית. לא ציפיתי לעשות שופינג מרהיב בפראג, כי אחרי הכל זאת עיר מזרח אירופאית ולא מלאת סטייל. הרכבתי רשימת קניות של מוצרי איפור עבור הדיוטי אבל מעבר לכך לא היו לי ציפיות מיוחדות.

הופתעתי לגלות שהמחירים בפראג ממש זולים, גם בכל הקשור לאופנה. זו בדיוק הייתה עונת הסיילים ולכן המחירים במנגו, זארה ואחיותיה היו ברצפה. כשאצלנו מדברים על סיילים, המחירים צונחים לאזור ה-199 ש"ח במקרה הטוב, נכון? אז שם המחירים צונחים ל-80 ש"ח ולפעמים אפילו פחות.

אלא שלא טסתי לפראג כדי לקנות זארה ומנגו, אז גם במחלקת הלבוש אימצתי כלל דומה למה שליווה אותנו כל הטיול- אני קונה רק דברים מיוחדים, שאין בשום מקום אחר. זה בדיוק מה שהביא אותי לחנות בשם Revival ברח' Stupartska 9. החנות מרכזת פריטים של מותגי על, כולם יד שניה אבל במצב שמור מאוד וברבע מהמחיר המקורי. זה בדיוק מה שאני עושה תמיד כשאני מחפשת מציאות אונליין, רק במציאות.

מכאן

עד היום אני קצת מתחרטת על כך שלא קניתי שם זוג נעליים העשויות מרצועות בד שחורות אלכסוניות ועקב רוקי שקוף, כיניתי אותן נעלי הסינדרלה שלי היות והעקב היה שקוף והן התאימו בדיוק למידה שלי, ובכל זאת, רגע של טירוף גרם לי לנטוש אותן בחנות ולהעדיף תיק נחמד של פורלה במקום. אם מזדמן לכם להגיע לאיזור- החנות הזו היא מאסט.

בסמוך אליה, ברחוב Rybna אגב, נמצא בית הקפה המקסים ביותר ביקום, שמשום מה הזכיר לי את הסרט 'שוקולד' עם ג'וני דפ. האווירה שם מקומית ונעימה, ואפשר להזמין את הקינוחים המענגים ביותר בעשרה שקלים בלבד ואפילו לקבל קצת עודף.

אבל סטינו מהנושא. מי שמחפש לעשות שופינג בפראג שהוא לא בהכרח של בגדים, צריך לטייל גם הפעם בסמטאות הצדדיות. תוך כדי אותם שיטוטים, מצאנו למשל חנות תקליטים מדהימה  עם תמונות נדירות של כוכבי הרוק הגדולים מהסבנטיז, חנות עתיקות נהדרת עם לירות ישראליות וחנות ספרים שמוקדשת כולה לפרנץ קפקא (אותה דווקא מצאנו באזור מרכזי).

קניות הקוסמטיקה היחידות שעשיתי בפראג היו בבודי שופ העולמית, שהיא גם זולה ולא רעה באיכות. אלא שגם הם, למרות האג'נדה הסביבתית המפורסמת שלהם, נקנו לאחרונה ע"י קונצרן לוריאל, מה שאומר שעכשיו הם כבר לא ידידותיים לבעלי חיים וחבל, בעיניי זו אחלה רשת. ספורה בפראג למשל יקרה מאוד ולעומתה כבר עדיף להזמין מהסטרוברי, ולכן מי שמחפשת בכל זאת לקנות שם קוסמטיקה, מוטב שתתמקד במותגי דראגסטור שאין בארץ.

בערב נאלצנו לרסן את הצד הבלייני שלנו (ממש), גם כי היינו עייפים מאוד מהמסלולים ביום וגם כי לא היו מקומות בילוי ברדיוס הקרוב אלינו. ביקרנו כמה פעמים בפאבים בעיקר לצורך ארוחת ערב, את אחד הערבים הקדשנו לאבסינט וזכינו להרבה מחיאות כפיים מצד המלצר שלא יודע מילה באנגלית אבל יודע להגיד "יאא!" במבטא אמריקאי. באופן כללי פראג היא מקום מאוד ליברלי לסקס, אז אם מזדמן לכם להגיע לאחד ממועדוני החשפנות באזור, דעו שזה ממש לא נחשב כבילוי לגברים בלבד.

אין ספק שהיום שזכור לנו הכי הרבה מהטיול הוא היום שבו ביקרנו בגן החיות בחלק הצפוני של העיר. לא מדובר באטרקציה תיירותית מובהקת, שכן דרושה נסיעה של כ-45 דקות במטרו ובאוטובוס כדי להגיע אליה, מה שגורם לתיירים רבים לוותר עליה וחבל (הרווח היה כולו שלנו).

אמנם רובם המוחץ של המבקרים בגן החיות היו צ'כים שהגיעו לשם במתכונת משפחתית עם הילדים והכלבים קומפלט, לנו זה לא הפריע ליהנות כמו ילדים קטנים בעצמנו. בעבור תשלום סמלי בלבד עבור כרטיס הכניסה, אפשר להעביר שם יום שלם (וסמכו עליי, זה באמת אפשרי), וליהנות מכל היופי שיש לטבע להציע לנו.

מקום מומלץ נוסף הוא גבעת פטריז'ן, שזה מעין הסנטרל פארק של הצ'כים. הצ'כים מסיימים לעבוד כל יום בשעה מוקדמת יחסית, ולכן יש להם את הפריבילגיה להגיע למקום היפיפה הזה, שמשקיף על כל פראג, לשתות כוס בירה ולהרהר על החיים.

בספק אם הם חשבו על מחאות חברתיות ועל מחירי החשמל כמונו, מה שגרם לי מאוד לקנא בחיים שלהם, אבל אז הזכרתי לעצמי שהדשא של השכן תמיד ירוק יותר (ובמקרה של פראג הוא ירוק ביותר). אם אתם מחפשים הפוגה מהמסלול האינטנסיבי של הטיול- המקום הזה הוא בשבילכם.

חשבנו שיהיה נחמד לתפוס הופעה של אמן שאנחנו אוהבים בתקופה הזו, שאמורה לכאורה להיות עמוסה באירועים, אבל גילינו שפראג דלה מהבחינה הזו כך שאין מה לבנות על זה. אם בכל זאת אתם מחפשים אירועי תרבות, תוכלו לבקר באחד ממופעי האופרה או הבלט שמתקיימים בתדירות גבוהה.

אנחנו גילינו את האפשרות הזו בשלב מאוחר מדי ולכן החלטנו לוותר, אבל זה יכול להיות בילוי ממש נחמד לאחד הערבים בעיר. אפשרות נוספת היא לנסות ולתפוס את אחד ממופעי הג'ז שמתקיימים מפעם לפעם בפאבים באזור, תפסנו הופעה כזו וזה היה ממש נחמד.

חזרנו לארץ בשיא המחאה החברתית של הקיץ ההוא, מה שאפילו הגביר את החשק לחזור בחזרה לפראג והפך את הנחיתה בחזרה למציאות לקשה יותר. בדיוק לפני כמה ימים שאלתי את נתן האם היה רוצה לחזור שוב לחופשה בעיר- הוא ענה לי שכן, ולא קשה להבין אותו. אם אתם מחפשים יעד תיירותי קלאסי, שאפשר לבקר בו בלי תקציב ענק, אני ממליצה בחום על פראג, ומקווה שיום אחד אוכל לבקר בה שוב, הפעם עם תקציב מתאים, ולחלוק חוויות מפרספקטיבה אחרת לגמרי.

בבית

צילום: לובה שמוקלר

12 תגובות:

1. בפעם הבאה, סעו לברלין. זה כמו כל מה שתיארת, רק יותר. בכל המובנים. אני מסכימה לגבי הביקור בסופרמרקט, גם אני נורא אוהבת ואין ספק שזו חוויה יותר אותנטית מהשווקים היפים-אך-ממוסחרים. איך לא הייתם בבית הכנסת הגדול? הוא אמנם בטוח מתוייר להפליא, אבל עדיין- הגולם מפראג!...

השבמחק
  2. פוסט נפלא!היינו שם פעמיים כידוע לך ועדיין מרגישים טעם של עוד...

3. מודה שעדיין לא הייתי שם והיא אחת הערים שמופיעות ברשימה שלי כיעד הבא. האמת שאני מתכננת בקיץ טיול גדול יותר או למיאמי (עם שייט בקריביים/בהאמס) או לטוקיו והסביבה. מניחה שגם לפראג אגיע בשנים הקרובות מאוד, כי את לא היחידה שסיפרה לי על העיר המהממת הזאת. אולי באחד הקוויקים שיזדמן לי לעשות בחגים :)

4. אולי, רק אולי, ברגע שיהיה לי כסף וגם פרטנר לטייל איתו... :-P

בכל מקרה, אצלי איטליה היא לגמרי בראש הרשימה...

השבמחק
  5. היינו בפראג לפני ארבע שנים, הפתעתי את בעלי בחופשה לא מתוכננת. חייכתי שכתבת על האוכל שם, כי בתור מי שאוכלת בשר בערך פעם בשבוע, לא היה לי הרבה מה לאכול שם... אפילו ארוחת הבוקר במלון היתה בשרית וכבדה.
    פראג מדהימה בעיניי, אהבתי מאוד את התמונות שצילמת.

6. כמה תמונות מקסימות!
    נראה שעשיתם חיים, פראג מהממת, הייתי שם דיי מזמן אבל אני זוכרת שהרחובות הדהימו אותי.

השבמחק
  7. לובה ואורלי, סליחה שאני מתערבת אבל האם גם במלונות 5 כוכבים (כמו הילטון למשל), ארוחת הבוקר מזעזעת?!
    אוכל בחו"ל זה ביג אישיו מבחינתי, נשמע קשה מה שאתן מתארות כאן...

8. אוהבת מאוד את פראג!
    התמונות מהממות והפוסט עושה לי חשק לנסוע שוב :)

השבמחק
  9. לובה, נראה שאת לא רק כותבת יפה אלא גם מצלמת יפה! נראה שביליתם חופשה מקסימה, יפה שהתרחקתם מהמקומות המתויירים נראה לי מקסים לשוטט ולנסות למצוא את כל המקומות הנסתרים:-)

10. לובה, התמונות מעלפות! סחטיין על כשרון הצילום!!
    פראג בהחלט ברשימת היעדים (הארוכה כ"כ...)
    מה עם פוסט קניות? ספקי את סקרנותנו! :)

השבמחק
  11. את מאוד חמודה ואני יודעת שהקטע הצמחוני חדש בשבילך אז הנה כמה דברים שצמחונים לעולם לא עושים:

- הולכים לגן חיות כי אנחנו מאמינים שחיות צריכות להיות חופשיות ולא בכלובים
    - אוכלים ג'לי כי יש בזה ג'לטין
    - נועלים/לובשים עור - לא צריך להסביר למה

יש דברים שלוקחים זמן אז לאט לאט וכל הכבוד לך:)

השבמחק
  12. מרג'ורי- האמת היא שהתלבטנו בין ברלין לבין פראג אבל לבסוף החלטנו פראג ואני לא מתחרטת. לברלין (ובעיקר ללונדון) אני אטוס כשיהיה לי תקציב שופינג אדיר

מרינה- אני גם הייתי חוזרת לשם בשמחה :)

שרונה- טוקיו! איזה חלום!

קיטי- אצלי יש כמה, אבל אלה שמככבות הן לונדון ואמסטרדם.

אורלי- הנושא של האוכל שם ממש בעייתי בעיניי, אלא אם כן דובקים רק ברשתות בינלאומיות, אבל מה הכיף בזה?

beauty mark- תודה! פראג יפה כמו גלויה, את זה אני זוכרת היטב :)

קורין- תודה :)

טלי- תודה תודה! המקומות הנסתרים הם הכי שווים!

סנדי- האמת היא שהקניות שעשיתי לא היו מדהימות, רק בדיוטי קניתי קצת שאנל, בבודישופ קניתי בעיקר מתנות לכל העולם ואשתו. חוץ מזה במרקס אנד ספנסר קניתי את הנעליים שכבר כיכבו כאן, וקניתי גם תיק של פורלה שאני לא כל כך אוהבת. הקניות הפעם לא היו העיקר :)

אנונימית- קודם כל, תודה רבה, לקבל חיזוקים לעניין הזה זה מעודד ועוזר לי. כמו שכתבתי, לפראג טסתי לפני שהפכתי לצמחונית, למרות שהיו לי כבר מחשבות בעניין כמובן.

עם זאת, אין לי בעיה להמליץ על מקומות שבהם ביקרתי ולא בהכרח הייתי מבקרת גם היום, לטובת כל מי שמחפש אתרי בילוי בפראג נטולי אג'נדות.

חוץ מזה, אני עדיין מחפשת את הקול האישי שלי בכל הנוגע למהלך הזה, כך שאני לא יודעת אם 'אנחנו הצמחונים', זה משהו שבהכרח מדבר אליי כרגע.

יפה אמרת שאני חדשה בעסק, ונכנסת לזה לאט לאט, אבל גם מה שעשיתי ומה שהייתי לפני כן הם חלק ממני, ואין לי כוונה להתנער מהם בשם האג'נדה החדשה.