יום שלישי, 8 בדצמבר 2009

תביעה ייצוגית או תעלול שיווקי?

לפני כשנתיים הוגשה תביעה ייצוגית נגד יבואנית הקרוקס: העילה לתביעה היתה לא כנגד כיעורן של הנעליים, שבקלות יכולות להיות מוגדרות כפשע נגד האנושות, כי אם נגד קרטל המחירים שיצרה היבואנית בכך שקבעה סף מחירים מינימלי לחנויות המשווקות ואסרה למכור את מוצריה בפחות מכך.
קביעת הסף היא כנגד החוק להגנת הצרכן, ומעצם הכפייה, הואשמה חברת קרוקס על כך שגרמה נזק כלכלי מוערך של כ- 20 מיליון שקלים לקהל לקוחותיה.

התביעה הייצוגית הוגשה על סך 130 מיליון ש"ח והפשרה שהושגה נחשבה תקדימית במדינה, מאחר ותחום התביעות הייצוגיות נדיר כאן מאוד.
מהי הפשרה? אם בבעלותכם זוג קרוקס, אתם יכולים לגשת לאחת מ-15 חנויות הרשת ולקבל חותמת מיוחדת על הנעל שתקנה לכם 25 שקלים הנחה על הקניה הבאה בחנות.
פרט לכך, התביעה גם השיגה את הסכמת החברה לפרסם את סף המחירים התחתון כהמלצה, שינוי משמעותי לעומת שיטת האיומים שדגלה בה היבואנית קודם לכן כלפי החנויות המשווקות.

הפרשנים הכלכליים בארץ מרוצים מההסדר ומהתקדימיות שלו והצרכנים הישראלים מרגישים איך לא- מרומים.
לא ברור לי איך זיכוי שבסופו של דבר יוביל להגדלת רווחי החברה (הרי ב-25 ש"ח לא תוכלו לקנות שום פריט בקרוקס) נחשב כפיצוי ונרשם כהישג לתביעה אך מאחר וכל נושא התביעות הייצוגיות בארץ בוסרי אני מניחה שאי אפשר לצפות לבשורות נועזות יותר.
אין ספק שקרוקס, שגם ככה נמצאת בקשיים כלכליים חמורים, יצאה בזול מהתביעה הזו.

נכנסתי לאתר של קרוקס כדי לראות מה הם מציעים עבור הלקוחות שיהיו מעוניינים לקבל את זיכוי המדובר: במחלקת הנשים והנערות אין חדש תחת השמש, הבשורה היחידית היא בדמותן של נעלי הבובה המשובצות שנראות סימפטיות באופן מפתיע, אך כל השאר הוא בסימן ההיכר הרגיל- עשוי גומי, מגושם וכעור.
גרסת מגפי הקרוקס הפרוותיים והנסיון שלהם לצאת בליין נעלי עקב הצליחו לזעזע את עולמי.


במחלקת הילדים אפשר למצוא את נעלי הקרוקס הרגילות עם הדפסים של היי סקול מיוזקל ובוב ספוג שבוודאי הילדים יאהבו-
ובמחלקת הגברים/הנערים הבשורות מעט יותר אופטימיות כי שם אפשר למצוא נעליים שלא עשויות רק מגומי! כי אם גם מבד! ואפילו מעור!


יו הו הו, גם סנטה נועל קרוקס?

כמובן שבכל קנה מידה אחר, גם הסבירות שבנעלי קרוקס נחשבות מזעזעות, כל ההשוואות היו עם הדגם הקלאסי והנפוץ של החברה.
התמונות נלקחו מהאתר הרשמי של היבואנית.

14 תגובות:

  1. אני לא חושבת שזה תעלול שיווקי (כן שיווקי, לא תעלול D:). אני לא מכירה שום רשת אחרת שמפצה אותך ב-25 שקלים כי הנעליים הקודמות שקנית ממנה התבלו. כן נכון שאולי בסופו של דבר היית משלמת פחות בתקופות של סיילים, מבצעים וכו', והזכות הזו נשללה (זו הרי מהות הקרטל בהקשר הזה). יכול להיות שכפיית מחיר המינימום האחיד למעשה כפתה גם מחיר מקסימום, כי מתח הרווחים היה קבוע כל השנה. לא בטוח כלל. מה שכן בטוח זה שהיה לחנויות מספיק כדאי להתכופף בפני מחירי המינימום, שכנראה הבטיחו להם מתח רווחים סביר ממכירת קרוקס.

    השבמחק
  2. המממ...
    כמו שאמרתי לא פעם-הנעליים הללו מכוערות רצח בסיוג אחד-לילדים יש דגמים מקסימים, ודווקא את מגפי הפרווה אהבתי מאד-במיוחד בגרסה ה"ילדית"-אמה-מה 220 ש"ח למגפי גומי לילדים זה שחיטה רצח ואני מסרבת לשלם סכומים כאלו...
    בנןגע לתביעה-אין ספק ששיווקית זה עשה להם רק טוב, כמו שאומרים "אין פרסום רע...":-P

    השבמחק
  3. אף פעם לא הבנתי מה יש לאנשים נגד הנעליים האלה. הם מועילים כנעלי עבודה ומי שאוהב אותם זכותו. בעייני הן מכוערות ואיני מתכוונת ללכת איתם לעולם, אבל אני רואה אנשים ברחוב שהולכים עם נעליים מכוערות לא פחות. שיעזבו את קרוקס בשקט ואני מקווה שהם ישרדו את המשבר שלהם.

    השבמחק
  4. יש לי סלידה כל כך קשה מהמותג.
    נכון שיש נעליים לא הרבה פחות מכוערות, אבל תופעת העדר שהתלוותה אליהן, היתה פשוט מזעזעת...
    אני פשוט לא זוכרת, לפני שנתיים -שלוש, אף חלקת אדמה חפה ממשפחות שלמות שכולן נועלות נעלי קרוקס פלסטיקיות וכעורות.
    נעלי הבובה אכן חמודות יחסית, אם כי סביר להניח שהייתי מוצאת זוג כמעט זהה בעשרות חנויות נעליים שאני מעדיפה על פני המותג הזה.

    השבמחק
  5. אמא שלי הלכה עם הנעליים האלו תקופה מסוימת והן היו לה מאוד נוחות, מה שנחשב להישג כי קשה לה למצוא נעליים כאלה. אח"כ כף הרגל שלה כבר דחתה אותן משום מה. הן אכן די מכוערות, אבל אין להכחיש שהן נוחות.

    השבמחק
  6. אתן יכולות לשנוא אותן, אתן יכולות להודות שהן נוחות אבל מה שבטוח- אתם חייבות להודות שהתביעה הזו היא אנקטודה משעשעת.
    ויפותו- אני מסכימה איתך לגבי ההנעלה לתינוקות וילדים. החנויות מפקיעות במחירים ושוכחות שכל זוג שמיש רק לכמה חודשים עד שהרגל גדלה.

    השבמחק
  7. אפשר להיות קצת טרחנית? :-)

    השבמחק
  8. אוי סליחה- זו לא הייתה ביקורת. רציתי להגיד שהשימוש במושג מחיר מינימום הוא לא מדויק. אבל עזבי כמו שאמרתי טרחנות. אבל אני טרחנית, לא הפוסט. מתנצלת. כשקראתי את התגובה הקודמת שלי שוב - אייך היית אמורה להבין.

    השבמחק
  9. אה, סליחה..באמת לא הבנתי למה התכוונת.
    אם יש לך משהו להוסיף על הנושא הזה- אשמח בכיף! הוא מאוד מסקרן..

    השבמחק
  10. 60 שניות על מושגים בכלכלה.
    נק' האיזון זה המפגש בין המחיר שצרכן מוכן לקנות והיצרן מוכן למכור.
    מגיעים למחיר הזה בגלל התחרות בשוק.
    לא תמיד אגב הוא נמוך חלק ממותגי יוקרה שומרים על המחיר הגבוה בגלל לחץ הצרכנים.
    מה שהם עשו זה לכפות מחיר אחיד כך שלא התקיימה תחרות בין המשווקים השונים.
    ולמעשה לא היה ניתן לדעת מהי נק' שיווי המשקל.
    ואלו היום 60 שניות
    הזהרתי אותך שזה חפרני וטרחני :-)

    השבמחק
  11. חלילה, זה מעניין ולא ידעתי את זה קודם..
    תודה!

    השבמחק
  12. קרוקס מבחינתי זה איכס.
    נעליים שמעוותות את צורת הרגל ומהפעם היחידה שהיה לי העונג המפוקפק לנעול אותן- התרשמתי שהן מעוותות קצת את ההליכה.

    יחד עם זאת- אני דווקא לא מתנגדת כ"כ לרעיון של קביעת מחיר אחיד (מבלי להתייחס לעלות המוגזמת לזוג נעלי גומי...) ואכן- שאפו לקרוקס, שהשכילו להגיע לפשרה שבסופו של דבר, עשויה לעשות להם רק טוב.

    השבמחק
  13. ליהי! טוב לראות אותך כאן. אני גם לא נמנית כמעריצת קרוקס (על אף שאני מודה שיש לי זוג שמתפקד כנעלי בית נוחות להפליא) ואני גם מאמינה שהנכונות שלכם להתפשר והתביעה האחרונה רק תעשה להם טוב, אולי אפילו תעזור להם לצאת מהצרות הכלכליות.

    השבמחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top