יום שישי, 25 בדצמבר 2009

איביי- איך עושים את זה בכלל?

כפי שידוע לכם, אחת לכמה זמן אני מציפה פוסט בקישורים לבגדים, הנעלה ואביזרים שאני חושבת שעשויים לעניין אתכם. נתקלתי באינטרנט בתגובות רבות של אנשים ששואלים את עצמם "איך מבצעים קניה באינטרנט בכלל?" ולכן כל עוד הם לא יקבלו הסבר מפורט בנושא- לא יעזרו להם גם כל הקישורים בעולם.
הקניה באיביי פשוטה יחסית אך זה נאמר עם נסיון של למעלה משנה שבה למדתי כל מיני לקחים ומסקנות על בשרי. כדי לחסוך לכם את חווית הלמידה בדרך הקשה- חיברתי מדריך פשוט יחסית שמסביר איך מתמודדים עם המפלצת הגדולה שידועה בכינויה "איביי" בכמה שלבים פשוטים:

נתחיל בבסיס- נרשמת לאיביי, מזל טוב! מה עושים עכשיו? איביי עמוס בכל מוצר שעולה על דעתך וגם בלא מעט זבל. איך מגיעים למוצר ש*את* מחפשת? ראשית, חישבי על מילות חיפוש מדויקות ככל הניתן, לצורך העניין- chiffon dress. לאחר שהרצת חיפוש, תגלי בוודאי אי אלו תוצאות ותגלי גם שרובן לא אקטואליות עבורך.
מה עושים? מסננים: בצד ימין של המסך יש לך אפשרות למיין את המוצרים בצורה הנוחה לך, אני לרוב מעדיפה את התוצאה שמציגה לי בסדר עולה את עלות המוצרים על סמך שקלול של מחיר המוצר ומחיר המשלוח לישראל.
אם לא מצאת את מה שחיפשת באופציות הללו, תגללי את העמוד לתחתית הדף ותגלי שם מוצרים שמחירם מצויין אך אין מחיר עבור משלוח לישראל. אל תשללי אותם מראש! זה לא בהכרח אומר שהם לא מבצעים משלוח לישראל אלא שיכול להיות שלא נתקלו בביקוש לכך וזה בהחלט לא נורא ליצור תקדים בנושא. היכנסי לדף המפרט של המוצר, ובהיעדר הנחיות מיוחדות לגבי המשלוח (לדוגמא- bidders from US only), פני למוכר החנות עם שאלה על המשלוח לישראל ועלותו באמצעות Contact seller. זו אופציה נפלאה שמאפשרת לך לתקשר עם המוכר בכל נושא שרלוונטי לגבי המוצר ואם את מבצעת רכישה מחנות במזרח הרחוק- תמיד שווה לבדוק עד כמה האנגלית של המוכר קלוקלת, כי הרבה פעמים הם עונים באופן כזה שלא מאפשר לך לנחש בכלל למה התכוונו.
אופציה נוספת לסינון היא על פי מידה- אם את מידה סמול לדוגמא, אין סיבה שתשטפי עיניים במוצרים במידה אחרת שעלולים למצוא חן בעינייך רק כדי שתגלי שהם לא אקטואליים עבורך. סנני מראש את המידה שלך מתוך יתר המידות וכך תוכלי לסנן גם את התוצאות ותבטיחי לעצמך חיפוש מדויק ואיכותי יותר.
אם מצאת את המוצר הנחשק- מעולה! אם מדובר במכירה פומבית, אל תצללי לתוכה מיד, במיוחד אם נשאר זמן רב עד לסיומה גם אם את ממש מעוניינת במוצר. פעולה כזו תגרור לכך שאדם נוסף המעוניין במוצר ימשיך לנסות להתעלות על ההצעה שלך וכך תהפכי במו ידייך את המחיר של המוצר ללא כדאי עוד בטרם מועד סיום המכירה.
בחרי באופציית ה-watch this item כדי לעקוב אחרי המוצר מבלי להיות פעילה במכרז. לקראת סיום המכרז תקבלי הודעה במייל המבשרת על סיומו ותוכלי להשתלב במכירה בדקות האחרונות כדי לנסות לזכות בו.
אם למרות כל הטיפים, לא מצאת את המוצר הנחשק- אל ייאוש! נסי להיכנס ל-Ebay UK, תקישי את מילות החיפוש הרצויות ותעברי על כל השלבים המצויינים כאן שוב ויתכן שתמצאי את המוצר שאת מחפשת.
Ebay UK העניק לי מענה לא פעם במקרים שבהם לא הצלחתי למצוא את מה שרציתי באיביי הרגיל.
ההארד קור שביניכם (ואפילו אני לא הגעתי עדיין לשלב הזה) יכולים לחפש גם ב-Ebay Europe ולבחור כל מדינה רנדומלית שעולה על דעתכם, גם זה עלול להרחיב את תוצאות החיפוש אם כי יתכן וגם תצטרכו מילון.
אם כבר עסקנו במילון, יש גם איביי בעברית! הוא מאפשר לכם לחפש מוצרים באיביי הבינלאומי על ידי הקשת מילות חיפוש (באנגלית) ומציג לכם תוצאות שמחירן מומר באופן אוטומטי לשקלים. קצת קשה להתרגל אליו למי שכבר רגיל לאיביי הרגיל אבל בתור התחלה זה עשוי להיות נוח יותר כשכל התפריטים מדברים אליכם בעברית. תוכלו למצוא אותו כאן.

(איך בוחרים price+shipment- lowest first)

(איך מסננים לפי מידות)

(איך יוצרים קשר עם המוכר בחנות ואיך בוחרים באופציה- watch this item).

הזמן הממוצע למשלוח הוא בדרך כלל בין שבוע וחצי עד לחודש. החבילה עשויה להגיע עם שליח, לסניף הדואר הקרוב לביתך או אפילו לתא דואר שלך עצמו (זו האופציה הפחות חביבה עליי, זה אקטואלי רק אם מדובר במוצרים קטנים). איך מבדילים בין סוגי המשלוח השונים? נעלולה כתבה על כך פוסט מאוד מפורט ונוח לפני מספר חודשים ואין טעם שאחזור שוב על דבריה. את הפוסט שלה על סוגי המשלוחים תוכלו למצוא כאן.
נניח שהחבילה הגיעה ליעדה, תוכן החבילה תואם את הציפיות שלכן ואתן מרוצות מהמוצר. מה עושים? ניגשים ל-my ebay ומגלים בצד שמאל של המסך תיבת קיצורים שמכילה מספר אופציות, בין היתר גם - leave feedback. האופציה הזו נועדה לאפשר ללקוחות לבקר, להחמיא או לדווח במידת הצורך על המוצר שקיבלו ולכן זה חשוב שגם אם יש לך פידבק חיובי- תשאירי אותו כחוות דעת על החנות.


עד עכשיו הכל טוב ויפה- זכית במוצר וקיבלת אותו, אך מה קורה אם עבר חודש והמוצר טרם הגיע? במצב כזה, רצוי קודם כל לפנות למוכר שינסה לברר מה קורה עם המוצר, לכן כפתור ה-contact seller יתברר שוב כאפקטיבי במיוחד. רוב החנויות, במיוחד כאלה שמנסות לשמר מוניטין של חנות עם פידבק טוב, יעדיפו לא להסתבך עם הלקוח ולרוב יפצו אותו בחלק מהסכום או בכולו או לחילופין ישלחו לו מוצר חדש.
במידה והגעתם להסכם עם המוכר לגבי חבילה שאבדה- מעולה, במידה ו"נפלתם" על מוכר אטום, דעו לכם שיש את רשת הבטחון של Paypal שבאמצעותה שילמתם על המוצר.
כל שצריך לעשות הוא לגשת לעמוד האישי שלכם ב-Paypal, לפנות ל-resolutions center ולבחור את אופציית report a problem- שם תצטרכו לדווח באריכות עד כמה שניתן על פרטי המקרה ואיזו תגובה קיבלתם מהמוכר.
שימו לב שכדי לפתוח בחקירה בנוגע למוצר שאבד, תצטרכו את המספר הסידורי המופיע על החשבונית שנשלחה אליכם עם הרכישה. חשוב מאוד לשמור על כל חשבונית ולהעתיק את המספר הסידורי המופיע בצד הימין העליון של החשבונית הרלוונטית.
Paypal פותחים בחקירה אודות הנושא, מאפשרים למוכר להגיב ולהגיע להסדר עם הלקוח ובמידת הצורך גם לזכות את הלקוח על סכום האבידה במידה ונמצא זכאי בחקירה.


(איך פותחים תלונה על מוצר שאבד ב-paypal).


(איך מאתרים את המספר הסידורי בחשבונית)(מכתב שקיבלתי מ-paypal שמזכה אותי על סכום ששילמתי על גרביונים שאבדו בדואר).

שימו לב שחשוב מאוד לבצע רכישות במסגרת איביי (כפי שנעלולה הפנתה את תשומת לבי בחודשים האחרונים). בין אם אתם נתקלים בקשיים טכניים שלא מאפשרים לכם לבצע רכישה בתוך איביי או המוכר מציע לכם הנחה על מוצר כלשהו, אל תסכימו לשלם לו באמצעות Paypal על ידי חשבונית שתישלח לכם לתיבת הדואר וללא התיווך של איביי.
מעשה כזה מבטל למעשה את האחריות של איביי על הרכישה ויש לזה כמה השלכות ברורות. זה נכון שאם תבצעו רכישה מחוץ לאיביי, עדיין תהיה לכם את רשת הבטחון של פייפאל אך לא תהיה לכם אפשרות להשאיר פידבק חיובי או שלילי במידת הצורך ולא תהיה לכם אפשרות להתלונן לאיביי במידה והמוכר התייחס אליכם בצורה לא ישרה.
איביי מציע רשת בטחון נוספת אם נתקלתם ברמאות. זה לא קורה לעתים קרובות אך מצד שני, אם קרה לכם מקרה שקרה לי לפני מספר חודשים, שבו פניתי למוכרת ושאלתי אותה מה קורה עם המוצר שהזמנתי אחרי שהמתנתי לו חודש וחצי והיא השיבה לי בדיפלומטיות "screw you"- פייפאל לא יעזור לכם.
כאן איביי נכנס לתפקיד וכשמדווחים לו על מקרה כזה, הוא פותח בחקירה נגד המוכר ובסופו של דבר הוא גם רשאי להשעות או לאסור מכירת מוצריו באיביי.
אתם אמנם לא תהיו שותפים להחלטת החקירה אך תהיו בטוחים שאיביי פועלים בכובד ראש נגד רמאות.
כדי לדווח לאיביי על מקרה כזה (בתקווה שלא תיאלצו לחוות אותו), יש לגשת ל-help ולבחור ברובריקת ה-contact us שם תוכלו לדווח באריכות על הבעיה לאיביי בתוספת למספר הסידורי של המוצר (הפעם מדובר במספר סידורי שמופיע בדף מפרט המוצר שהזמנתם).

(איך מדווחים לאיביי על הבעיה).

נקודות נוספות שיש להתייחס אליהן:
* ניתן לבטל Bid אם נשארו יותר מ-24 שעות עד לתום המכרז, כל שצריך לעשות הוא להיכנס במסך ה-help שאתם רואים מעליכם ל-all about bidding (מסומן בסגול) ולבחור באופציית- can I retract or cancel my bid?
שם תבחרו ב-bid retraction form, תזינו את המספר הסידורי של המוצר שאתם מעוניינים להסיר את ההצעה שלכם ממנו והיא תהיה מבוטלת.
* המכירות באייבי נחלקות לכמה סוגים- מכירה פומבית: שבה ההצעה הגבוהה ביותר זוכה.
מכירה של קנייה מיידית- שבה הסכום המצוין הוא הסכום הסופי ואפשר לרכוש את המוצר באופן מיידי.
ואופציית- make an offer שזו שיטת מיקוח שמזכירה את ההתנהלות בשוק. אתם מציעים את ההצעה הגבוהה ביותר שאתם מוכנים לשלם על המוצר, המוכר רשאי לקבל את ההצעה, לדחות אותה או לחילופין להציע לכם הצעה נגדית. שימו לב שבמידה והמוכר מקבל את ההצעה שלכם- אתם מחוייבים לקנות את המוצר. שלא תגידו שלא ידעתם.
* אם אתם מעוניינים לבטל הצעה במרכז או שאתם מתחרטים ולא מעוניינים לשלם על מוצר שזכיתם בו, רצוי לפנות למוכר ולנסות לדבר לליבו ולגרום לו לשלוח לכם טופס ביטול עסקה. כל שתצטרכו לעשות בטופס הוא ללחוץ על כפתור שמאשר את הצעתו של המוכר לבטל את העסקה. איביי לוקח בכבדות ראש גם לקוחות שלא משלמים, אמנם זה פחות נורא בעיניי מאשר לשלם עבור מוצר ולא לקבל אותו, אך בשביל הסדר הטוב צריך לטפל גם בלקוחות הבעייתיים. במידה ואתם לא משלמים נפתח נגדכם unpaid case ובמידה ואתם לא מגיעים להסדר עם המוכר אתם מקבלים unpaid strike. מכירים את הביטוי- three strikes and you're out? אז זה תקף גם כאן- אם אתם מקבלים שלוש "פסילות" על פריטים שלא שילמתם עליהם, החשבון שלכם יהיה מושהה עד שתסדירו הליכים עם המוכרים שלא שילמתם עבור הסחורה שלהם.

איביי לא מפחיד כמו שניתן לחשוב, אמנם השתמשתי במושגים כמו "חקירה" או "פסילות" אך מדובר בסך הכל במונחים פורמליים שאיביי הטביעו ולרוב המכירות מתנהלות בצורה חלקה ובלי היתקלות עם רמאויות.
יחד עם זאת, איביי לא מיועד לכל אחד- העובדה שפייפאל מאפשרים לנו לשלם על מוצר באמצעות לחיצת כפתור, בלי צורך להזין את פרטי כרטיס האשראי כל פעם מחדש (כל הנתונים נשמרים בצורה מאובטחת באתר ובעת הרכישה ניתן לבחור את כרטיס האשראי שברצוננו לשלם איתו), גורמת לרכישה להרגיש לא אמיתית כמעט ולכן היא מיועדת בעיקר לאנשים ששולטים בעצמם ובחשבון ההוצאות שלהם.
זה גם לא מיועד לאנשים שאוהבים למדוד ולהרגיש כי לקנות באיביי זה באמת כמו "לקנות חתול בשק", רק שבמרבית הפעמים החתול הזה יתגלה כגור חתלתולים סימפטי ונחמד והקנייה תשתלם.
אם אתם בכל זאת מעוניינים לקנות באיביי, אני ממליצה לכם לעיין במדריך הזה ואם יש לכם מידע להוסיף ששכחתי או שאני לא יודעת- אתם מוזמנים בהחלט.
עכשיו אתם כבר לא טוראי איביי ומוזמנים להיעזר בכל הקישורים שאני מפרסמת בקביעות.
קניה מהנה ובטוחה!

נ.ב- למידע נוסף בנושא, כדאי לעיין בקישורים שמופיעים לשמאלכם וכוללים גם את המדריך הראשון שפרסמתי על קניות באיביי, עוד בחודש יולי השנה. שווה גם להעיף מבט בכתבות שלי על איביי בנענע שכוללות טיפים מועילים בסיום ההמלצות ומדריכי הקניות של נעלולה שכתבה אותם בצורה מאוד נוחה ונגישה. כל המידע הזה יעניק לכם תמונה הרבה יותר ברורה לגבי הקניות באיביי.

2 comments:

  1. לא לשכוח להשתמש ב FB של כל מוכר ומוכר פחות מ99.9% שביעות רצון מהמוכר לבדוק טוב טוב.
    רצוי להכיר גם את נוהלי ה דיספיוט באיביי במידה וצריך להחזיר את כספכם.

    השבמחק
  2. שלום,
    והחבילה מגיעהלסניף דואר ואת מקבלת התראה פתקית מגיעה לאסוף אותה, או שזה מגיע עם שליח?
    תודה מראש

    השבמחק

Template Design By Baby in Heels
Back to Top